پیام دکتر نظری بمناسبت فرارسیدن هفته خود مراقبتی ، استان مرکزی ، ۲۹ آبان ماه

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۹ کد : ۱۸۲۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۳۰
‍ ‍ هفته جهانی خود مراقبتی (۲۷آبان ماه لغایت ۳ آذرماه )گرامی باد

‍ ‍ هفته جهانی خود مراقبتی (27آبان ماه لغایت 3 آذرماه )گرامی باد
دکتر نظری معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت : 
با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای که طبق برآوردها ۶۵ تا ۸۵ درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خودمراقبتی است.
ایشان بیان کرد: «خودمراقبتی» شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری ها یا حوادث پیشگیری کنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت کنند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت کنند.
 وی تشریح کرد: حیطه‌های خودمراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی،‌ پیشگیری از بیماری، خود ارزیابی،‌ حفظ سلامت،‌ مشارکت در درمان و توان بخشی است. 
خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز کمتر به مشاوره ارایه دهندگان خدمات در مراکز بهداشتی،کاهش ویزیت بیماران سرپایی و کاهش استفاده از منابع بیمارستانی) و نیز کاهش هزینه های سلامت می شود (کاهش ویزیت پزشکان عمومی تا ۴۰درصد،کاهش ویزیت‌های سرپایی تا ۱۷درصد،کاهش ویزیت‌های بعدی بیماری‌ها تا۵۰ درصد،کاهش بستری شدن در بیمارستان تا ۵۰ درصد،کاهش طول دوره اقامت بیمار در بیمارستان تا ۵۰ درصد، کاهش و یا تعدیل مصرف داروها و کاهش روزهای غیبت از کار تا۵۰ درصد گزارش شده است).
رییس مرکز بهداشت گفت: شواهد متقن، نشان از آن دارند که با ترویج خودمراقبتی به عنوان یک رویکرد سلامت متکی بر مردم، می توان پیش بینی صرفه جویی ۷ درصدی را در هزینه ها شاهد بود. این صرفه جویی ها، هزینه مراقبت های سطوح پایه و تخصصی و همچنین پذیرش برنامه ریزی شده و بدون برنامه بیماران و پذیرش های سرپایی را کاهش می دهد. 
نظری تاکید کرد: در برنامه تحول نظام سلامت ،برنامه ملی خود مراقبتی به عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خود مراقبتی از مهر ماه 1394  برای اجرا ابلاغ شده است . 
ایشان  متذکر شد :درحال حاضر  دانشگاه علوم پزشکی با جذب وآموزش  تعداد    129669  سفیرسلامت  به شاخص    53.4% درخودمراقبتی فردی دست یافته است .همچنین درخودمراقبتی سازمانی با جذب همکاری بین بخشی تعداد    1169 سازمان ومدرسه نسبت به تدوین واجرای برنامه ارتقای سلامت کارکنان  اقدام نموده اند که بدین ترتیب شاخص خودمراقبتی سازمانی دردانشگاه اراک  85% میباشد .درخودمراقبتی اجتماعی نیز با احراز شاخص   99%  تعداد 301 شورای شهروروستا درتدوین واجرای برنامه های مرتبط با سلامت مشارکت نموده اند . با تشکیل گروههای خودیاری درزمینه مبتلایان به بیماریهای مزمن  نیز با احراز شاخص  6.3%  تعداد 2337  گروه خودیاربا عضویت 20035  نفرازبیماران وخانواده مبتلایان بمنظور توانمندی  تخصصی ایشان درکنترل بیماریها ی مرتبط تشکیل شده است . شایان ذکراست درحال حاضر با همکاری اداره کل آموزش وپرورش 16% دانش آموزان بعنوان سفیران سلامت دانش آموز جذب برنامه شده اند وبا همکاری دانشگاهها ، حوزه های علمیه وپادگان ها برنامه جذب وآموزش سفیران سلامت جوان درزمینه خودمراقبتی درحال تدوین واجرا می باشد. 
وی در پایان عنوان کرد :  با تلاش کلیه کارکنان صدیق مراکز بهداشت و با دبیری گروه آموزش و ارتقای سلامت درستاد استان و شهرستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک جزو رتبه های برتر کشوری درزمینه خودمراقبتی می باشد که ضمن تشکر از تلاش این همکاران صدیق ، هفته جهانی خودمراقبتی را به کلیه کارکنان نظام سلامت تبریک می گویم .

کلید واژه ها: ارتقای سلامت اصلاح سبک زندگی


نظر شما :

دکتر ۰۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۷
با سلام و احترام خدمت پرسنل خدوم دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی بنده به عنوان پزشک متخصص هر روز از خیابان خرم به صورت پیاده عبور و شاهد ورود دانش آموزان به مدرسه شکرایی می باشم که متأسفانه به علت هجم و وزن بالای دانش آموزان ؛ درگیر شدن بچه های مهربان تر از جانم به بیماری قلبی و عروقی و فشار خون و... در آینده قطعی است. پیشنهاد می گردد. موضوع به اداره کل آموزش و پرورش انعکاس تا دانش آموزان با توده بدنی بالا جدا سازی و اهمیت حفظ رژیم غذایی و ورزش گوشزد گردد. منتظر اقدام جدی هستم.