تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر مفید است

متخصص کودکان و نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تغذیه با شیر مادر یکی از اجزای حقوق بشر به شمار می رود.
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۷ کد : ۱۹۱۴۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۰۱
تغذیه با شیر مادر برای نوزاد و مادر مفید است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علی ارجمند بیان کرد: شناخته شدن یک روز و یا هفته در تقویم ملی و جهانی، نشان دهنده اهمیت بالای آن موضوع است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: افرادی که با شیر مادر تغذیه می کنند، باعث می شود زندگی سالم تری داشته باشند و این سلامت شامل سلامت های جسمی و روحی است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، احتمال بروز بیماری ها در آنها کمتر است، گفت: این بیماری های شامل بیماری های عفونی و غیرعفونی است، اما از طرفی مهمترین عامل مرگ و میر  شیرخواران و نوزادان زیر 5 سال در جهان، بیماری های عفونی تنفسی و گوارشی و عفونت های ریه است که بچه هایی که از شیر مادر تغذیه می کنند احتمال بروز این مشکلات در آنها بسیار کمتر است.

وی تاکید کرد: این اقدام برای مادران هم بسیار کمک کننده است، در مادری که به نوزاد خود شیر می دهد احتمال بروز مرگ و میر بسیار کمتر شده و خونریزی هایی که به دنبال زایمان پدید می آید، به خصوص در مناطقی که از رفاه کمتری برخوردارند و یا احتمال وجود کم خونی در آنها زیاد است، کمتر می شود.

دکتر ارجمند گفت: روابط عاطفی بین مادر و کودک بهتر برقرار می شود و هم مادر و هم نوزاد هنگام تغدیه و در آغوش کشیده شدن، احساس رضایت می کنند و آرامش خاطر پیدا می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بعضی از سرطان ها و امکان ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت، آلرژی و آسم در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و بیماری ها و سرطان هایی نظیر پستان، تخمدان و رحم در مادرانی که فرزندان خود را شیر می دهند و حتی پوکی استخوان، بسیار کمتر است.

دکتر ارجمند افزود: مزایای شیردهی مادر به قدری زیاد و دارای فواید فراوان است که ساعت ها می توان در مورد آن بحث کرد و حتی در این مورد و فواید آن 8 بار در قرآن به آن تاکید شده و این نشان دهنده اهمیت موضوع و سفارش آن در دین است.

 

کلید واژه ها: شیر مادر


نظر شما :