حمایت از تغذیه با شیر مادر، مسئولیت مشترک

تغذیه نوزاد با شیر مادر، یک مسئولیت مشترک

۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۱۵۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۷۴
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حمایت از تغذیه با شیر مادر یک مسئولیت مشترک همگانی است و ترویج و موفقیت در انجام این امر مهم نیازمند همیاری خانواده، اجتماع و ارگان های مختلف است.
تغذیه نوزاد با شیر مادر، یک مسئولیت مشترک

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر شهلا نظری ضمن تبریک هفته جهانی شیر مادر، بیان کرد: هفته اول آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه، هفته جهانی شیر مادر نامگذاری شده است که هر ساله از طرف سازمان بهداشت جهانی who یک شعار برای این هفته در نظر گرفته و شعار امسال "حمایت از تغذیه با شیر مادر، مسئولیت مشترک" تعیین شده است که در راستای اجرای این شعار اقداماتی در نظر گرفته می شود؛ موفقیت در انجام این اقدامات در گرو حمایت همگانی است.

وی افزود: بحث تغذیه با شیر مادر تنها بر عهده مادر شیرده نیست و سطوح مختلف جامعه به طرق گوناگون، مسئولیت مشترکی در حمایت از مادر شیرده دارند و خانواده‌ها، همکاران بهداشت در مراکز جامع سلامت و پزشکان، مسئولان استان، سازمان‌ها و عوامل قانون‌گذار می‌توانند در ترویج تغذیه با شیر مادر نقش مهمی داشته باشند.

دکتر نظری تصریح کرد: در سطح خانواده، اعضای خانواده به خصوص همسر با ایجاد یک فضای آرام و حمایت عاطفی، جسمی، روحی و روانی می تواند بستری مناسب جهت شیردهی فراهم نماید.

وی تاکید کرد: جدایی مادر و نوزاد در شروع تغذیه با شیر مادر و تداوم آن مخرب می باشد از این رو اگر مادر شاغل باشد می بایست از طرف سازمان ها و ادارات، تسهیلاتی از جمله پاس ساعتی و مرخصی دوران زایمان و شیردهی فراهم شود تا مادر با فراغ بال این مهم را انجام دهد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشارکت های اجتماعی در این خصوص ایجاد محیط های دوستدار کودک در مکان های متفاوت از جمله فروشگاه های زنجیره ای است که مادر بتواند در آن زمان یک فضای امن و آرام برای شیردهی داشته باشد.

وی اطلاع رسانی و آموزش به موقع به خانواده و مادر شیرده را یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: آموزش صحیح و به موقع در خصوص نحوه شیردهی و مزایای شیر مادر به ویژه برای مادرانی که زایمان اول آنها می باشد، از طریق بیمارستان های دوستدار کودک، همکاران بهداشتی و متخصصان اطفال می تواند نتایج موثری را در پیش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: شیر مادر علاوه بر این که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه همه‌گیری ویروس کرونا، تغذیه با شیر مادر را تحت تأثیرات مثبت و منفی آن قرار داده است، گفت: به دلیل گسترش و انتشار ویروس کرونا، والدین مجبور شدند که در خانه بمانند و به مراقبت کودک خود بپردازند، اما برخی از مادران شیرده، به دلیل ابتلا به کووید از دادن شیر به نوزاد خود اجتناب کردند در صورتی که بر اساس اطلاعیه who  پادتن های موجود در شیر مادر امکان ایمنی شیرخوار را در برابر ویروس کووید و سایر عفونت ها می تواند فراهم کند و مادران کووید مثبت می توانند با رعایت دستورالعمل مربوطه شیر خوار خود را با شیر خود تغذیه نمایند و در صورتی که حال عمومی مادر مبتلا خوب نباشد می تواند با رعایت پروتکل های بهداشتی شیر خود را دوشیده و آن را با روش های جایگزین مانند استفاده از فنجان، قاشق به نوزاد خود بدهند.


 

کلید واژه ها: شیر مادر معاونت بهداشتی


نظر شما :