بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال شعار امسال هفته سالمند

۰۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۰ کد : ۲۰۶۱۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۲۵
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نامگذاری یک هفته به نام سالمندان، نشان از اهمیت این موضوع و توجه به سالمندان است.
بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال شعار امسال هفته سالمند

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر شهلا نظری بیان کرد: سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد؛ به همین دلیل همه ساله در ایران هفته ای تحت عنوان هفته ملی سالمند تعیین و برنامه های متنوعی به همین مناسبت برگزار می گردد؛ هر ساله از طرف سازمان جهانی شعاری برای این روز در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: امسال شعار جهانی روز سالمند(1400) "بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" اعلام شده است.

وی تاکید کرد: به دلیل توجه ویژه و اجرای برنامه های متنوع با هدف آگاهی و اطلاع رسانی به جامعه در مورد اهمیت جایگاه سالمندان و توجه بیشتر به آنها، هر کدام از ایام هفته را به روزی خاص نامگذاری کرده اند که به شرح زیر است:

روز سه شنبه 6/7/1400: رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی

روز چهارشنبه 7/7/1400: آموزش و توانمندسازی

روز پنج شنبه 8/7/1400: حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی

روز جمعه 9/7/1400: سرمایه و مشارکت اجتماعی، خانواده و جامعه

روز شنبه 10/7/1400: مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی

روز یک شنبه 11/7/1400: قانونگذاری، سیاست گذاری و راهبری امور سالمندان

روز دوشنبه 12/7/1400: محیط دوستدار سالمند

دکتر نظری در ادامه با اشاره به اینکه این هفته پیام بهداشتی هم دارد، گفت: می توان با داشتن تغذیه مناسب و انجام ورزش پذیرای دوران سالمندی توام با سلامت، نشاط و شادابی باشیم.

وی اضافه کرد: واحد سلامت خانواده معاونت بهداشتی در راستای ارتقای سلامت سالمندان در یک سال گذشته اقدامات گسترده ای داشته که مهمترین آنها عبارتند از:

سالمندان به عنوان یکی از گروه های پرخطر در معرض ابتلای کووید از ابتدای شیوع بیماری کرونا بعد از بارگذاری آیتم غربالگری کووید در سامانه سیب بصورت تلفنی شروع به غربالگری شدند و در غربالگری کووید سامانه سیب در سه مرحله نزدیک به 90 درصد سالمندان غربالگری تلفنی شدند هرچند تعداد غربالگری ثبت در سامانه صد درصد است ولی احتمال دارد که بعضی سالمندان از قلم افتاده باشند( چون به دلایل مختلف امکان تماس تلفنی با سالمند یا خانواده نبوده است) و بعضی سالمندان چند بار در هر تماس تلفنی غربالگری نیز شده اند.

از ابتدای شیوع بیماری کووید در غربالگری های تلفنی آموزش های لازم به سالمندان و خانواده آنان درخصوص پیشگیری از کووید بویژه تاکید بر در خانه ماندن سالمندان ارائه شده است.

خدمات ارائه شده به سالمندان مراجعه کننده به مراکز با ارائه نوبت دهی و رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی بوده است و برای مراجعین سالمند یا همراه آنان آموزش در خصوص پیشگیری از کرونا نیز ارائه شده است.

سالمندان مبتلا به فشارخون و دیابت به صورت تلفنی پیگیری شده اند و درخواست شده است که مراجعه حضوری غیرضروری نداشته باشند و تاکید شده است فقط در صورتی که قادر به خودمراقبتی نبوده اند و یا علائم خطر داشتند به صورت حضوری مراجعه کنند.

سالمندان گروه آسیب پذیر در برابر بیماری ها هستند. برنامه ریزی برای مراقبت از سالمندانی که آیتم های خطرپذیری در مقایسه با سالمندان دیگر دارند لازم است. شناسایی و طبقه بندی سالمندان از ابتدای سال 1400 انجام و در سامانه سیب ثبت شده است و با توجه به آیتم های شناسایی مداخلات بهداشتی، مراقبت‌های ویژۀ تخصصی، حمایتی توسط تیم‌های حمایتی، رهگیری و مراقبتی برای این گروه انجام خواهد شد. در این راستا کمیته برون بخشی بهداشت و درمان سالمندان در مرداد ماه 1400 تشکیل شد و همچنین کارگاه آموزشی خدمات مورد نیاز سالمندان پرخطر در مردادماه 1400 جهت گروه هدف مصوب در تقویم آموزشی برگزار شد.

پایش و نظارت مرتب برنامه سالمندان واحدهای محیطی و ارسال پسخوراند انجام می شود. بازدید تیمی کارشناسان استان و شهرستان از مراکز تجمعی سالمندان سطح استان و ارائه پسخوراند در راستای پیشگیری از کووید در این مراکز انجام شده است.

ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری به سالمندان و ثبت در سامانه سیب در واحدهای محیطی بطور مستمر در طول سال انجام می گردد.

 

کلید واژه ها: هفته ملی سالمند روز سالمند معاونت بهداشتی


نظر شما :