تکامل در کودکان به چه معناست ؟

کودکان آینده‌سازان کشور هستند و تکامل دوران ابتدای کودکی مهم‌ترین اولویت را دارد، با توجه به اهمیت این سن، امروزه موضوع " تکامل در کودکان " مبحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.
۱۶ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۳۱ کد : ۲۰۸۲۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۹۲
تکامل در کودکان به چه معناست ؟

میکائیلیان گفت:کودکان آینده‌سازان کشور هستند و تکامل دوران ابتدای کودکی مهم‌ترین اولویت را دارد، با توجه به اهمیت این سن، امروزه موضوع " تکامل در کودکان " مبحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی بیان کرد:سال‌های ابتدای کودکی مهم‌ترین سال‌های حیات است و تجربیات این سالها زیر‌بنای زندگی آینده هر انسانی خواهد بود. 
تکامل کودک در حیطه‌های مختلفی از قبیل شناختی، تکلمی، احساسی، اجتماعی، جسمی، روانی و معنوی می‌باشد .اگر به نیازهای حیطه‌های تکاملی کودک، در طی این دوران پاسخ مناسبی داده شود،کودک از قدرت تفکر ،مهارت‌های عاطفی و اجتماعی بهتر و پتانسیل یادگیری بیشتری برخوردار خواهد شد. 

کارشناس سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی، ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. خانواده، محیط زندگی و وضعیت تغذیه ای که کودک در آن رشد می‌نماید، اولین و بیشترین محرک تکامل کودک است.

ایشان فرمود: مهارت اجتماعی والدین، وضعیت سلامت اعضائ خانواده و منابع اقتصادی مهمترین اصل در پرورش کودک است. شیرخواران و کودکان برای آن که، تکامل مطلوب و مناسبی داشته باشند، نیازمند توجه ویژه ای هستند.
 
میکائیلیان عنوان کرد: اهمیت غربالگری، ارجاع و مداخلات زود هنگام در اختلالات تکاملی، همواره در مراقبت‌های کودکان مورد تاکید قرار گرفته و برای پیشگیری از هر نوع تاخیر تکاملی، لازم است با تشخیص زودرس مشکلات و انجام مداخلات بموقع، از بروز تأخیر تکامل جلوگیری کنیم، برای رسیدن به این هدف، برنامه غربالگری تکامل کودکان برای کلیه کودکان زیر 5 سال در سطح استان در تمام خانه‌های بهداشت و پایگاه های سلامت اجرا می‌شود و پس از شناسایی کودکان دارای مشکل، آنان جهت غربالگری و درمان بهنگام، به مرکز جامع تکامل ارجاع می‌شوند.

او در پایان متذکر شد: مهمترین نکته این است که کودک به حمایت عاطفی والدین در این دوران نیاز دارد، پس بیشتر در کنار کودکمان باشیم .

کلید واژه ها: سلامت نوزادان و کودکان تکامل در کودکان


( ۱ )

نظر شما :