زنان، مدیریت سلامت و مهار کرونا

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۷ کد : ۲۱۱۲۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۶۴
کارشناس بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سلامت بانوان و تاثیر آن بر سلامت خانواده و جامعه نقشی غیر قابل انکار است.
زنان، مدیریت سلامت و مهار کرونا

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، معصومه محمودی بیان کرد: در حال حاضر بیش از یکسال است که همه گیری کرونا بر جنبه های مختلف سلامت سایه انداخته و علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روانی و اجتماعی را تهدید می کند؛ اگرچه شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری  کووید ۱۹، خطر مستقیم بیشتری، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند، اما تاثیر  طولانی مدت این همه گیری، بر سلامتی جسمی، روانی و اجتماعی زنان می تواند آسیب های جدی به خانواده و جامعه وارد نماید.

وی با اشاره به اینکه زنان نقش محوری در مدیریت سلامت ایفا می‌کنند، افزود: زنان با افزایش آگاهی، ارتقا سواد سلامت، ایجاد سبک زندگی سالم، حمایت از همسر و سایر اعضا خانواده، مدیریت سلامت جسمی و روانی خود و خانواده را بعهده دارند.

وی تاکید کرد: همچنین بعد از شیوع بیماری کرونا جامعه بانوان بعد از بارگذاری آیتم غربالگری کووید در سامانه سیب بصورت تلفنی شروع به غربالگری شدند و در غربالگری کووید سامانه سیب در سه مرحله نزدیک به 90 درصد میانسالان غربالگری تلفنی شدند.

محمودی یادآور شد: همچنین از ابتدای شیوع بیماری کووید در غربالگری های تلفنی آموزش های لازم به بانوان و خانواده آنان در خصوص پیشگیری از کووید بویژه تاکید بر در خانه ماندن و همچنین در مورد سلامت روان ارائه شده است.

کارشناس بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده به بانوان مراجعه کننده به مراکز با ارائه نوبت دهی و رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی بوده است و برای مراجعین آموزش در خصوص پیشگیری از کرونا نیز ارائه شده است.

وی افزود: بانوان مبتلا به فشارخون و دیابت به صورت تلفنی پیگیری شده اند و درخواست شده است که مراجعه حضوری غیرضروری نداشته باشند و تاکید شده است فقط در صورتی که قادر به خودمراقبتی نبوده اند و یا علائم خطر داشتند به صورت حضوری مراجعه کنند.

وی پایش و نظارت مرتب برنامه میانسالان و سالمندان واحدهای محیطی و ارسال پسخوراند، استخراج شاخص های خدمات ارائه شده در برنامه های میانسالان و سالمندان بویژه شاخص های مامایی بصورت فصلی، ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری به بانوان میانسال و سالمند ثبت در سامانه سیب در واحدهای محیطی بطور مستمر در طول سال، همچنین واکسیناسیون  64 درصد جمعیت بانوان  معادل  337499 نفر در برابر کووید تا تاریخ 24 مهر 1400 از دیگر اقدامات برای حفظ و ارتقای سلامت بانوان این سرزمین بوده است.

گفتنی است همه ساله از 24 لغایت 30 مهر ماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایران(سبا) نامگذاری و برنامه های متعددی در آن اجرا می شود.

 

کلید واژه ها: کووید 19 معاونت بهداشتی سالمندان


نظر شما :