استان مرکزی، استانی با شیوع پایین هپاتیت با مدیریت صحیح دانشگاه علوم پزشکی اراک

۰۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۷ کد : ۲۱۲۶۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۸۹
مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: با مدیریت صحیح و آگاهانه همکاران، موارد هپاتیت، در سطح استان بسیار کم شده است.
استان مرکزی، استانی با شیوع پایین هپاتیت با مدیریت صحیح دانشگاه علوم پزشکی اراک

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر علی منصوری بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک یکی از دانشگاه هایی است که از لحاظ هپاتیت از شیوع بسیار پایینی برخوردار می باشد و استان مرکزی در طبقه استان هایی با شیوع بسیار کم طبقه بندی شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس اپیدمی جهانی، مناطق مختلف از نظر هپاتیت، به ۳ بخش تقسیم می شوند به طوریکه کشورهای توسعه یافته کمتر از ۲ درصد ، کشور های متوسط ۵۲ درصد و کشور های جهان سومی ۲۰۵ درصد جمعیت عمومی آن ها ناقل مزمن هپاتیت B هستند.(خوشبختانه کشور ایران جز دسته اول می باشد.)

وی با اشاره به اینکه در هپاتیت B هر چه سن ابتلا پایین بیاید احتمال مزمن شدن بیماری بیشتر و حتی به ۹۰ درصد میرسد، گفت: بیش از ۵۰ درصد بیماران در نوع هپاتیت  C،  و کمتر از ۵ درصد بیماران بزرگسال در هپاتیت  B  سیر مزمن بیماری را پیدا میکنند.

وی ضمن اشاره به اینکه کمتر از نیم درصد از جمعیت عمومی کشور مبتلا به ناقل مزمن هپاتیت c هستند، خاطر نشان کرد: هپاتیت c اگرچه واکسن ندارد اما درمان ۳ ماهه آن تا ۹۵ درصد موفقیت آمیز بوده است و موفقیت هپاتیت B به اندازه هپاتیت C نمی باشد اما مهم ترین ابزار برای کنترل آن واکسن است.

وی افزود: هپاتیت های  B و  C  و D  به وسیله خون و فرآورده های خونی منتقل میشوند و پیچیدگی این هپاتیت ها از طریق سرم، مادر به کودک و... انتقال پیدا می کنند و پس از بهبودی و اتمام دوره حاد، بیماری در درصدی از افراد سیر مزمن پیدا میکند.

دکتر منصوری با تاکید بر این نکته که بیماری با شروع سیر مزمن، میتواند به صورت هپاتیت مزمن فعال و یا غیر فعال پیشرفت کند، گفت: در هپاتیت مزمن فعال ویروس با تکثیر و فعالیت بیشتر باعث آزردگی و التهاب بیشتر بافت کبد میشود که در نهایت میتواند باعث سیروز و یا سرطان کبد شود.

مسئول بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان یاد آور شد: هپاتیت آزردگی و یا التهاب بافت کبد در اثر عوامل مختلف است که سموم، داروها الکل می تواند باعث آن شود و همچنین هپاتیت های ویروسی از طریق دو راه گوارش و خون و فرآورده های خونی می توانند منتقل شوند.

 

کلید واژه ها: هپاتیت معاونت بهداشتی


نظر شما :