ادغام ۳ ضلع مثلثی در کلینیک و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۰۹:۴۱ کد : ۲۲۲۵۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۰۲
مسئول کلینیک مثلثی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کلینیک مثلثی یا مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، هیچ فرقی نمی کنند ماموریتشان یکی است.
ادغام ۳ ضلع مثلثی در کلینیک و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، دکتر پروانه صفی خانی بیان کرد: در گذشته به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری که به عنوان یکی از تجربیات موفق کشور در مهار بیماری ایدز(HIV) است، "کلینیک مثلثی" گفته می شد چراکه زیرا فعالیت های این مراکز در سه محور مشاوره و درمان ایدز، مشاوره و درمان اعتیاد و مشاوره و درمان بیماری های آمیزشی بود که همگی به نوعی بیماری رفتاری محسوب می شدند، اما امروز با نام "مرکز مشاوره بیماری های رفتاری" شناخته شده اند.

وی افزود: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور و در زمینه ایدز و بیماری های آمیزشی فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: آموزش، مشاوره و آزمایش محرمانه و رایگان به منظور تشخیص اچ‌ای وی، خدمات کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد ( توزیع سرنگ، سوزن ) و کاندوم  از جمله خدماتی است که در این مراکز ارائه می گردد.

وی یادآور شد: همچنین در این مراکز بیماران شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان رایگان قرار گرفته و وضعیت آنان بصورت دوره ای توسط تیم پزشکی مرکز پایش می شود.

دکتر صفی خانی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که تمایل به کسب اطلاعات در زمینه اچ آی وی، ایدز و بیماری های آمیزشی دارند، گروه هایی که در معرض بیشترین خطر برای ابتلای به اچ‌آی‌وی هستند شامل مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر، مصرف کنندگان مواد محرک، افراد دارای ارتباط جنسی غیر ایمن و محافظت نشده، مبتلایان به اچ‌آی‌وی- ایدز  و خانواده های آنها،   افراد مبتلا به بیماری های آمیزشی، افراد تماس یافته با خون و ترشحات آلوده به اچ‌آی‌وی می توانند از خدمات مراکز مشاوره بیماری های رفتاری بهره مند شوند.

مسئول کلینیک مثلثی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان با تاکید بر اینکه خدمات ارائه شده در این مراکز کاملا رایگان است، گفت: مشاوره محرمانه حضوری و تلفنی توسط مشاورین دوره دیده در محیطی امن و دوستانه انجام می گیرد و لذا کسانیکه هر گونه سوالی در ذهن دارند می توانند به منظور رفع ابهام و یا ترس یا هر علت دیگری که مانع از حضور و پیگیری آنها که ممکن است باعث بروز مشکلات آتی شود، می توانند به راحتی و به دور از هرگونه استرس و ترسی تماس و یا مراجعه کنند.

کلید واژه ها: بیماری های رفتاری کلینیک مثلثی


نظر شما :