افزایش امیکرونی‌ها در استان مرکزی دور از انتظار نیست

۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۵۹ کد : ۲۲۹۸۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۶۹
این توانمندی در استان وجود دارد که با در اختیار داشتن کیت تشخیص اُمیکرون، آزمایشات لازم برای تشخیص این سویه در اراک صورت گیرد.
افزایش امیکرونی‌ها در استان مرکزی دور از انتظار نیست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: افزایش آمار مبتلایان به ویروس امیکرون در استان مرکزی در آینده، دور از انتظار نیست.

دکتر علی علیمحمدی اظهار کرد: این توانمندی در استان وجود دارد که با در اختیار داشتن کیت تشخیص اُمیکرون، آزمایشات لازم برای تشخیص این سویه در اراک صورت گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: در افرادی که حتی سه دُز واکسن کروناویروس را دریافت کرده باشند ۱۰ درصد احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد و ۹۰ درصد پیشگیری خواهد شد. سردرد، گلو درد، خستگی و آبریزش بینی و بدن درد مهمترین علائم این نوع  جدید هستند و بیشترین عارضه آن درگیری‌های مجاری تنفسی است ولی خوشبختانه گزارشات نشان می‌دهد، در صورت ابتلا به صورت بستری سرپایی مداوا و درمان انجام می‌گیرد هر چند در تمام نقاط دنیا گزارش فوت بر اثر نوع جدید نیز به ثبت رسیده است.

دکتر علیمحمدی همچنین گفت: پوشش واکسیناسیون دُز اول واکسن کرونا برای جمعیت بالای ۱۲ سال استان مرکزی به ۹۱.۶ درصد و دُز دوم به ۸۳ درصد و دُز سوم به ۱۱.۵ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که ظرف چند روز آینده پوشش واکسیناسیون دُز سوم با بکارگیری تمامی نیروهای اجرایی و برخورداری از تنوع واکسنی مطابق با دستورالعمل‌ها به بیش از ۵۰ درصد برسد.

او ادامه داد: ۱۰۰ هزار نفر معادل ۹ درصد از جمعیت استان مرکزی هنوز نوبت نخست واکسن کووید ۱۹ و ۱۷ درصد از جمعیت استان مرکزی نیز معادل ۲۰۰ هزار نفر نوبت دوم واکسن را دریافت نکردند اما در مقابل ۶۰۰ هزار نفر معادل ۱۱.۵ درصد جمعیت استان مرکزی نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به شیوع سویه جدید از مردم انتظار می‌رود که نسبت به تزریق دُز سوم واکسن خود اقدام کنند و از افرادی که دُز اول و دوم خود را تزریق نکرده‌اند، درخواست می‌شود تا واکسن خود را دریافت کنند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی اراک از مردم خواست تا در برگزاری تجمعات با فاصله گذاری و حداقل زمان ممکن حضور یابند و اجازه ندهند که این سویه شیوع بیشتر پیدا کند و از عادی پنداری اجتناب شود. مقرر شده است که برگزاری امتحانات مدارس با رعایت فواصل بیشتر در ساعت‌های متناوب و با رعایت اصل فاصله گذاری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه میزان بستری شوندگان در مراکز درمانی نسبت به گذشته افزایش نداشته است و در شرایط پایدار و رضایت بخشی قرار داریم و امید است با همکاری مردم شاهد خالی شدن بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی باشیم.

دکتر علیمحمدی با اشاره به اینکه میزان مراجعه شهروندان استان مرکزی به مراکز واکسیناسیون نسبت به هفته قبل ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است که مهمترین دلیل آن شیوع اُمیکرون است، تصریح کرد: افرادی که واکسن نزده‌اند با توجه به دستورالعمل‌های طرح مدیریت هوشمند کرونا از دریافت برخی خدمات عمومی مانند امور بانکی، اداری، حمل و نقل و درمانی باز می‌مانند.

وی با اشاره به اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا در پنج فاز اجرایی در استان مرکزی گفت: در مرحله نخست اجرای این طرح، کارکنان ادارات در ورودی دستگاه‌های اجرایی باید مدارک لازم را در این سامانه ارائه دهند تا وضعیت واکسیناسیون این افراد در معرض دید عموم قرار گیرد. هم اکنون در فاز سوم اجرای این طرح در حوزه حمل و نقل درون شهری هستیم و فاز بعدی نیز در مراکز آموزشی اجرایی خواهد شد و دستگاههای اجرایی مکلف به نظارت بر حسن اجرای این طرح هستند تا واکسیناسیون فراگیر در سه دُز صورت گیرد.

 

 

کلید واژه ها: معاون بهداشتی مرمز بهداشت استان مرکزی اومیکرون


نظر شما :