نکاتی برای پرهیز و محدودیت های غذایی در دوران نقاهت بیماریCOVID -۱۹

۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۷ کد : ۲۳۳۳۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۴۳
در دوره بیماری، اشتهای بیمار کاهش یافته و بدلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سوء تغذیه پروتئین انرژی و یا کمبود ریزمغذی ها افزایش می یابد و در نتیجه سیر بیماری طولانی تر می شود . بنابراین لازم است کلیه بهبود یافتگان بویژه افراد آسیب پذیر بویژه کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری های مزمن مثل سل، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و... تحت نظر و مراقبت تغذیه ای ویژه قرار گیرند.
نکاتی برای پرهیز و محدودیت های غذایی در دوران نقاهت بیماریCOVID -۱۹

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی، خانم یادگاری " رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی" همزمان با هفته بسیج ملی تغذیه سالم , نکاتی را برای تغذیه در دوران نقاهت کرونا بیان داشتند.

وی گفت: در دوره بیماری، اشتهای بیمار کاهش یافته و بدلیل عدم دریافت کافی مواد مغذی، احتمال بروز سوء تغذیه پروتئین انرژی و یا کمبود ریزمغذی ها افزایش می یابد و در نتیجه سیر بیماری طولانی تر می شود . بنابراین لازم است کلیه بهبود یافتگان بویژه افراد آسیب پذیر بویژه کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری های مزمن مثل سل، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و... تحت نظر و مراقبت تغذیه ای ویژه قرار گیرند.

در دوران نقاهت، ( دوران نقاهت به زمانی گفته می شود که بیمار تقریباً سلامت خود را به دست آورده، ولی هنوز به بهبودی کامل نرسیده است) اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت ها، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است که در طول بیماری، به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی و آب و الکترولیت ها ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تامین و جذب نشده اند.

بطور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در بهبودی توصیه می شود. دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می شود. همچنین ادامه مصرف مکمل های تغذیه ای مطابق با دستورالعمل های ابلاغی کشوری در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می شود.

خانم یادگاری در ادامه به ارائه  12  نکته برای محدودیت های غذائی در دوران نقاهت کووید-۱۹ پرداخته و گفتند

 .1پرهیز از غذاهای سنگین مانند آش غلیظ، ماکارونی و سوسیس و کالباس ، کله وپاچه که هضم آن دشوار است

 .2محدود کردن غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت ( می توان روغن اضافی کوکو و کتلت را با استفاده از دستمال کاغذی تمیز و یا کاغذ های جاذب گرفت و سپس مصرف کرد)

 .3محدود کردن مصرف انواع فست فودها و غذاهای آماده فراوری شده

 .4ممنوعیت استفاده از ترشی ها و سرکه که سبب خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن می شوند

 .5محدودیت مصرف نمک و شورها و غذاهای کنسروی شور

 .6محدود کردن استفاده از رب گوجه، فلفل، انواع سس های تند و سس خردل

 .7محدود کردن مواد شیرین و شیرینی ها، آبمیوه های صنعتی، نوشابه های گازدار، شکر، مربا و قند و عسل

 .8محدود کردن نوشیدنی ها و خوراکی های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ

 .9اجتناب از مصرف زیاد سیر و زنجبیل

 .10ممنوعیت استفاده از سبوس در صورت وجود اسهال

 .11اجتناب از مصرف از روغن ها و چربی های حیوانی شامل، کره، پیه، دنبه و.....

 .12تداوم محدودیت ها و رژیم غذایی ویژه، در افرادی که بیماری زمینه ای دارند (مانند دیابت، فشار خون بالا)

کلید واژه ها: معاونت بهداشتی نقاهت کرونا


نظر شما :