برگزاری پنجاهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۰ کد : ۲۴۵۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۸۲
برگزاری پنجاهمین نشست کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ‌پزشکی استان مرکزی در  این نشست بر ضرورت تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر استان تاکید کرد.

دکتر جواد نظری با اشاره به تلاش در جهت کنترل و کاهش بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: سالانه ۳۶ میلیون نفر در جهان به دلیل بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند که در این راستا باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی با اشاره به برنامه سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰ در جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر و اهداف تعیین شده مبنی بر کاهش ۲۵ درصدی فشار خون، کاهش ۳۰ درصد مصرف دخانیات، کاهش ۳۰ درصد مصرف نمک، کاهش ۱۰ درصد کمبود تحرک، کاهش ۱۰ درصد مصرف الکل و مشروبات و ... افزود: در کشور ما نیز یک برنامه ۱۰ ساله تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده است و تمامی ارکان دولت نیز موظف به همکاری هستند تا بتوان بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را کنترل کرد.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۲ درصد مرگ در استان مرکزی ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۱۶ درصد ناشی از سرطان و ۱۰ درصد مربوط به علل خارحی و حوادث بوده است و سرطان در بین زنان در رتبه نخست مرگ و در بین مردان علل خارجی در جایگاه اول بوده است و طبق تاکید وزارت بهداشت باید سند بیماری‌های غیرواگیر در استان ها تدوین شود.

وی با اشاره به فعالیت سامانه سیب در استان و در نظر گرفتن کارشناس تغذیه و روانشناس در مراکز بهداشت، گفت: ۵۴ درصد جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی خدمات مراکز بهداشت را دریافت کرده‌اند به طوری که در راستای ارائه این خدمات و غربالگری ۲۰ هزار و ۷۴۲ مبتلا به بیماری دیابت، ۳۵ هزار و ۹۸۱ نفر مبتلا به فشار خون و ۹ هزار و ۹۶۹ نفر مبتلا به چربی خون شناسایی شدند و حتی در بحث سرطان و غربالگری ۳۹ بیمار مبتلا به سرطان سینه در مراحل اولیه بیماری شناسایی شده است.

دکتر نظری در پایان بیان کرد: از ۵۴ درصد جمعیت مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت ۴۱ درصد دارای اضافه وزن هستند و به همین دلیل باید در جهت تدوین سند بیماری‌های غیرواگیر استان اهتمام ورزید و تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط همکاری کنند.

 

کلید واژه ها: بیماری‌های غیرواگیر دستگاه‌های اجرایی


نظر شما :