نکات تغذیه ای کرونایی در سفرهای نوروزی

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۵ کد : ۲۴۸۱۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۲۰
نسرین یادگاری گفت :در ایام شیوع کرونا بهتر است حتی الامکان  از دید وبازدید عید پرهیز کنیدولی در صورت ضرورت سعی کنید حتما در در داخل منزل هوا جریان داشته باشد وفاصله اجتماعی ۲ متر رارعایت کنید در صورتیکه علائم سرماخوردگی دارید در منزل بمانید. 
نکات تغذیه ای کرونایی در سفرهای نوروزی

رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان : دردید وبازدید های نوروزی که با کرونا همراه شده باید برای حفظ سلامت به چند نکته تغذیه ایی توجه کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت استان مرکزی،نسرین یادگاری گفت :در ایام شیوع کرونا بهتر است حتی الامکان  از دید وبازدید عید پرهیز کنیدولی در صورت ضرورت سعی کنید حتما در در داخل منزل هوا جریان داشته باشد وفاصله اجتماعی 2 متر رارعایت کنید در صورتیکه علائم سرماخوردگی دارید در منزل بمانید .
او افزود : تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوریهای نامطمئن و یا خرید مواد غذایی ازدستفروشان خودداری کنید.
وی تاکید کرد : غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها وباکتریها در فضای مایع ، محیط مناسبتری برای رشد وتکتیر دارند.
او خاطر نشان کرد : غذاهای خشک همراه با سبزیجات تازه که خوب شسته شده اند غذاهای مناسبی برای سفر هستند.
یادگاری یادآور شد : در طول سفر از مصرف پنیر ، سرشیر ، خامه که پاستوریزه شده نیست استفاده نکنید. مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت را به همراه دارد
رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت : مصرف سس مایونز وسایر سس های چرب از نظر تغذیه ایی بطور کلی توصیه نمی شوند . مخصوصا در طول سفر از مصرف سس مایونز ویا سس های خامه ایی جدا خودداری کنید می توانید با مخلوط ماست ،آبلیمو، کمی نمک وفلفل ودر صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید.
او تاکید کرد : در روزهایی که کرونا همه گیر شده و به ویژه سویه ی اُمیکرون که از سرعت انتقال بسیار بالایی برخوردار است بهتر است از غذاهای بین راهی در رستوران ها خود داری کنید ولی در صورت ضرورت غذاهایی رادررستوران سفارش دهید که سس ، ادویه وچاشنی زیاد نداشته باشند. گاهی ممکن است در رستورانها به غذاهای کهنه و مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه کنند که تغییر رنگ و طعم نامطبوع ناشی از فساد غذا مشخص نشود.
او افزود : دررستوران ، حتما همراه با غذایی که میل می کنید ، از ماست (کم چرب وپاستوریزه ) ، لیمو ترش و یا آب لیمواستفاده کنید. با مصرف این ها ، دستگاه گوارش اسیدی می شود و در نتیجه، از رشد و تکثیر میکروبها در دستگاه گوارش و در نتیجه مسمومیت غذایی جلوگیری می شود.
وی تاکید کرد : مصرف انواع دسرهای خامه ای درطول سفر توصیه نمی شود چون ممکن است با شیر و خامه پاستوریزه نشده تهیه شده باشدو یا اینکه به علت کهنگی ، فاسد شده باشد.
یادگاری با تاکید بر اینکه اگر مایل به مصرف بستنی هستید ، حتما از نوع پاستوریزه شده و کم چرب آن استفاده کنید،گفت : در ایام شیوع کرونا بهتر است از خرید و مصرف نوشیدنی های محلی مثل آب زرشک ، آب آلبالو و... و هم چنین لواشک ، تمبرهندی ، آلوچه و... درصورتی که بسته بندی نشده وکد بهداشتی و پروانه ساخت از وزارت بهداشت ندارند ، خودداری کنید. انواع آلودگی های میکربی وانگلی با خوردن این نوع مواد غذایی غیر بهداشتی ممکن است به بدن منتقل می شود.
او تصریح کرد : برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب (ترجیحا آب معدنی) همراه داشته باشید . به همراه داشتن میوه ها وسبزیهایی مانند هویج، گوجه فرنگی ، خیار و کاهو در طول مسافرت به تامین آب، املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن کمک میکند. قبل از سفر در خانه آنها را خوب بشویید و در ظرفهای مناسب دربسته با خودتان ببرید.
رئیس گروه تغذیه مرکز بهداشت استان گفت : از مصرف سالاد به ویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوریهای بین راهی خودداری کنید همچنین در صورتی که سالاد را شخصا درست میکنید حتما آن را قبلا ضدعفونی، انگل زدایی و کاملا پاکیزه نمایید
او در ادامه خاطر نشان کرد : برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد همچنین
برای طبخ و مصرف غذا از ظروف تمیز استفاده کنید و در هنگام سفر نیز ، غذا باید آخرین وسیله ای باشد که میخواهید همراه ببرید و تا لحظه قبل از حرکت باید آنرا در یخچال نگهداری کنید.
وی همچنین توصیه کرد بجای استفاده از نوشابه های گازدار از نوشیدنی های طبیعی پاستوریزه و کم نمک چون دوغ کم نمک و بدون گاز استفاده کنید.
یادگاری در پایان گفت : در ایام نوروز امسال که هنوز کرونا تمام نشده مراقب سلامت سالمندان باشید .

کلید واژه ها: کرونا معاونت بهداشتی سویه ی اُمیکرون سلامت سالمندان


نظر شما :