درگروه سنی کودک و جوان یعنی ۵ تا ۲۹ سال اولین علت مرگ سوانح و حوادث است

۲۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۱ کد : ۲۴۸۲۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۵۷
دکتراسماعیلی گفت: همه جوامع مخصوصا کشورما باتوجه به رو به سالمند رفتن جمعیت کشور جوان بودن جمعیت یک فرصت با  ارزش است. باتوجه به اینکه شعارهفته ملی سلامت جوان امسال جوان عزیز تولایق بهترین ها هستی می باشد، ما امیدواریم ازدواج و فرزندآوری افزایش یابد الان نسلی که دوران کودکی راطی کرده اند و به سن نوجوانی و جوانی رسیدند ازاین نسل که هزینه های بسیاری برای آنها شده است وخانواده ها امروز تعداد کودکانشان  بیشتراز یک یا دو فرزند نیست از این نسل باید صیانت کنیم.

دکتراسماعیلی گفت: همه جوامع مخصوصا کشورما باتوجه به رو به سالمند رفتن جمعیت کشور جوان بودن جمعیت یک فرصت با  ارزش است. باتوجه به اینکه شعارهفته ملی سلامت جوان امسال جوان عزیز تولایق بهترین ها هستی می باشد، ما امیدواریم ازدواج و فرزندآوری افزایش یابد الان نسلی که دوران کودکی راطی کرده اند و به سن نوجوانی و جوانی رسیدند ازاین نسل که هزینه های بسیاری برای آنها شده است وخانواده ها امروز تعداد کودکانشان  بیشتراز یک یا دو فرزند نیست از این نسل باید صیانت کنیم.

وی بیان کرد: درگروه سنی کودک وجوان یعنی 5 تا 29 سال متاسفانه اولین علت مرگ سوانح و حوادث است مخصوصا حوادث ترافیکی که بیشترین سهم را در کشور ما دارد که درکشورهای توسعه نیافته 3 برابر بیشترازکشورهای توسعه یافته است.اگربخواهیم براساس جنسیت به این موضوع نگاه کنیم 22% خانمها و39% اقایان مرگشان براثرسوانح وحوادث است وتعداد زیادی ازحوادث یعنی70% دربیرون شهراست. حوادث ترافیکی درمردان 5 برابربیشتر از زنان است که متاسفانه 50% فوتی ها عابرپیاده، دوچرخه سوار وموتورسواراست که معمولا آقایان هستند که به نوعی نشان دهنده غفلت مادرطراحی راه است که نتوانسته ایم یک  راه ایمن ودوستدارعابرپیاده ودوچرخه سوار وموتورسوار راطراحی بکنیم. نقشی که درتصادفات تقسیم بندی می کنیم 10% به وسیله نقلیه و یا 20% به زیرساخت ها بستگی دارد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان نمود: اولین و شایعترین علت مرگ متاسفانه درکودکان وجوانان سوانح وحوادث است که عمدتا سوانح ترافیکی است.درکشورما هرنیم ساعت یک نفربه این دلیل فوت می کند که 80 تا9 درصد عامل این موضوع رفتارانسانی یعنی  نبستن کمربند ایمنی،سرعت بالا مصرف الکل و مواد مخدر عدم استفاده ازکلاه ایمنی می باشد.

ایشان مطرح کرد : درمطالعاتی که انجام شده درموقعی که درخودرومشغول رانندگی هستیم یک نوع برتری را حس میکنیم مخصوصا خودروهای بزرگتر نسبت به خودروهای کوچکتر، خودروهای جدیدتر نسبت به خودروهای مدل پایین تر، یک مقدار خشن تر می شویم و مساله مهمتر عدم تمرکز دربحث رانندگی است. اینکه ما چطورمی توانیم با این مساله مواجه بشویم واین را برطرف بکنیم.در واقع نقش اصلی آموزش والدین است که دیده شده بسیار موثراست. که بخشی به صورت آموزش آگاهانه و بخش عمده ای ازآن هم بصورت تاثیرگذاری غیرمستقیم است. رفتاری که خود والدین دارند در کودکان ونوجوانان تاثیر بسیار عمیقی می گذارند که برطرف کردن آن دو نسل ممکن است طول بکشد و نکته مهم همکاری بین والدین درتقویت آموزش های مطرح است و اگر والدین اموزش داده شوند یعنی به

کودکان آموزش داده اید.

دکتر اسماعیلی ذکر کرد: بحث عدم تمرکز بسیار بحث مهمی است که عامل بسیار از تصادفات است بعضی از عزیزان نوجوان و جوان تصورشان این است که اگر از هندزفری استفاده کنند شاید خطرناک نباشد . در صورتی که ما میخواهیم پاسخ بدیم به یک مکالمه تلفنی یا پیام تلفنی چون نمی توانیم از زبان بدن استفاده کنیم باید تمرکز بیشتری داشته باشیم که احساساتمان را در کلام؛ جملات و حروف منتقل بکنیم . این بشدت باعث پایین آمدن تمرکز می شود و به هیچ وجه نباید از تلفن همراه در وسیله نقلیه نباید استفاده کرد. گفته شده حتی تنظیم سرمایش و گرمایش ماشین و دستگاه صوتی ماشین باید قبل از حرکت اتفاق بیافتد. وسایل هر کدام در جای مناسب قرار بدهیم که نیازی نباشد دنبال آنها بگردیم در حین حرکت اگر نیاز هست چیزی را پیدا کنیم باید در کنار جاده پارک کنیم، چون خود اینها باعث عدم تمرکز می شود .

ایشان گفت: صحبت کردن و مخصوصا مشاجره در داخل خودرو بشدت تمرکز را کاهش می دهد و گاهی اوقات ممکن است تصادفات عمدی را باعث می شود . بحث عدم تمرکز موضوع بسیار گسترده ای است که شایعترین ش استفاده از تلفن همراه است .

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: بچه ها باید از خردسالی یادبگیرند که تا سن 12 سالگی باید در صندلی عقب بشینند و کمربند ایمنی را ببندند و در آغوش گرفتن کودک توسط مادر در صندلی جلو و یا نشستن کودک در بغل راننده تخلف محرز است . کودک در عبور از خیابان باید دست همراه خودش را بگیرد، فرق بین پیاده رو و سواره رو را به کودک آموزش بدهند که بداند چه خطراتی در سواره رو تهدیدش می کند . بحث چگونگی استفاده از چراغ راهنما را آموزش بدهند در سن 5 تا 7 سال از چه کسانی برای ردشدن از خیابان کمک بگیرند؛ مکان ها امن را برای عبور از خیابان بشناسند؛  قوانینی که برای افراد پیاده است را یاد بگیرند.

وی عنوان نمود: در سن 8 تا 10 سال علائم ترافیکی را بدانند یعنی چی؟ کودک 11 تا 12 سال یاد بگیرند چگونه به افرادی که سالمندند، نابینا هستند و معلولند بتوانند کمک کنند و اینکه آب و هوا چه تاثیری بر خطرپذیری بحث های ترافیکی دارد . در سن بالاتر 11 تا 16 سال چه لباسی برای عبور و مرور مناسب و مخصوصا در ساعات تاریکی شب چه رنگی است. قوانین مربوط به سرعت وسایل نقلیه را یاد بگیرند راننده های جوان باید بدانند در معرض چه خطراتی هستند و بحث استفاده نکردن از الکل و مواد را یاد بگیرند، در حین سفر چه نکاتی را برای ایمنی رعایت کنند یاد بگیرند.

دکتر اسماعیلی در پایان متذکر شد : نکته ای که در وهله اول تاکید داریم در موقع رانندگی سعی کنیم در عین حالی که حواسش به اطراف است تمرکز روی چهره رانندگان دیگر که در عبور و مرور چه رفتاری و چه کلماتی استفاده می کنند پاسخ دادن به خشونت و حتی تحت تاثیر خشونت های کلامی و چهره ای قرار گرفتن می تواند ما را مستعد حادثه های آفرین بکند . سعی کنیم در عین حال که مواظب هستیم خیلی سعی نکنیم مشاجره بکنیم ممکن است راننده مقابل رفتاری را با چهره یا دستش انجام بدهد که ما را عصبانی بکند.عصبانی شدن در حین رانندگی مصادف است با خطر و حادثه.

کلید واژه ها: سوانح و حوادث حوادث ترافیکی تصادفات عمدی


نظر شما :