دکتر منصوری رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی :

در سطح استان مرکزی تا بحال مورد تایید شده سرخک دیده نشده است

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۷ کد : ۲۵۲۵۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۴۱
یک بیماری عفونی بسیار مسری که اگر کسی ایمنی نداشته باشد و مواجهه بشود با یک فرد مبتلا به سرخک احتمال ابتلایش ۹۰ درصد خواهد بود، بنابراین یک سرایت پذیری بسیار بالائی دارد و بیشتر در کودکان و نوزادان دیده می شود . شرایطی که سوء تغذیه داشته باشند یا کمبود ویتامین ها باعث مرگ و میر بالای حدود ۳۰ درصد خواهد شد.

دکتر منصوری رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی :

موضوع بحث سرخک است که در سالیان اخیروبخصوص در سال گذشته شایع شده در کشور و مواردی از سرخک دیده شده و علت آن هم افاغنه ای است که بیماری را با خودشان به کشور وارد می کنند.بخاطر وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان باعث شده که افاغنه بسیاری وارد کشور بشوند که به واسطه نداشتن سیستم ایمنی لازم بر علیه بیماری ، بیمار باشند و بیماری را وارد کشور بکنند که متاسفانه برخی از هموطنان ما که ایمنی لازم را برعلیه بیماری نداشتند مبتلا به بیماری شده اند.

یک بیماری عفونی بسیار مسری که اگر کسی ایمنی نداشته باشد و مواجهه بشود با یک فرد مبتلا به سرخک احتمال ابتلایش 90 دبیرصد خواهد بود، بنابراین یک سرایت پذیری بسیار بالائی دارد و بیشتر در کودکان و نوزادان دیده می شود . شرایطی که سوء تغذیه داشته باشند یا کمبود ویتامین ها باعث مرگ و میر بالای حدود 30 درصد خواهد شد.

تنها راه پیشگیری و کنترل بیماری سرخک واکسیناسیون است که در دونوبت در 12 ماهگی و 18 ماهگی واکسن تزریق می شود و واکسن از نوع تزریقی ویروس زنده ضعیف شده است و ایمنی بسیار بالائی ایجاد می کند.

خوشبختانه در سطح استان مرکزی تا بحال مورد تایید شده سرخک دیده نشده است و امیدواریم این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد و این بخاطر این است که در واقع پوشش واکسیناسیون سرخک ما در سطح استان حدود 100 درصد است و امیدمون به اینه که همه والدین کودکان خودشان را در این سنین که عرض کردم بیاورند و واکسن سرخک را دریافت کنند.

واکسن بسیارخوبی است کم عوارض است عوارض زیادی ندارد بصورت همراه با واکسن های دیگر که MMR گفته می شود که ترکیبی از واکسن سرخک، سرخجه و اوریون است یا ممکن است بصورت MR ترکیب سرخک و سرخجه خواهد بود تزریق شود.

در سطح استان موردی از سرخک دیده نشده است اما همچنان در معرض تهدید هستیم و توصیه سیستم ایمنی به خانواده ها این است که حتما کودکان خود را در نوبت های واکسیناسیون که همان 12 ماهگی و 18 ماهگی است به مراکز بهداشتی، پایگاه های سلامت و مراکز سلامت ببرند و حتما واکسن را دریافت بکنند که اگر ایمنی لازم را بر علیه سرخک نداشته باشند با توجه به افاغنه ای که وارد کشور شده اند خدای نکرده در تماس با آنها مبتلا به سرخک نشودند که عوارض بدی در کودکان و نوزادان ممکنه داشته باشد و حتی ممکن است خدای نکرده منجر به مرگ و میر هم بشود.

بنابراین توصیه می کنم که در فاصله 12 ماهگی تا 18 ماهگی حتما مراجعه بکنند و به همراه واکسن های دیگر که در جدول واکسیناسیون وجود دارد حتما واکسن سرخک را به کودکشان تزریق بکنند و گوش به شایعات هم ندهند چون ممکن است شایعاتی وجود داشته باشد که واکسن ها عوارضی داشته باشند.

هر واکسنی ممکن است عوارضی داشته باشد و این عوارض خفیف و زودگذره و در برابر فایده ای که داره و نتیجه مطلوبی که در بردارد این عوارض در برابر آنها صفر خواهد بود و هیچگونه مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: معاونت بهداشتی سرخک بیماری عفونی


نظر شما :