کمیته سل، سالن جلسات کاظمی آشتیانی دانشگاه، ۴ اسفند ماه

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۵:۱۲ کد : ۲۹۸۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۱۳۳
کمیته سل، سالن جلسات کاظمی آشتیانی دانشگاه، ۴ اسفند ماه

کمیته سل دانشگاه علوم پزشکی اراک با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، معاون بهداشت ، معاون فنی ، رییس گروه بیماری ها، مدیر گروه بیماری ها ، کارشناس گروه بیماری ها و مسوول روابط عمومی معاونت بهداشتی، رییس دانشکده بهداشت، معاون تحقیقات، رییس آزمایشگاه مرجع ، نماینده معاونت غذا و دارو و خانم دکتر صوفیان فوکال پوینت سل دانشگاه علوم پزشکی اراک  در روز شنبه مورخ ۴ اسفند ماه 97 در سالن جلسات کاظمی آشتیانی برگزار گردید.

دکتر منصوری گفت: باتوجه به اینکه هزینه درمان بیماری سل بسیار گران است ، افرادی که از نظر وضعیت اقتصادی در سطح پایین هستند بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می شوند دولت متعهد شده است که هزینه درمان سل را رایگان نماید . ایشان افزود : کسانی که مبتلا به سل هستند در صورتی که مداوا نشوند می توانند 10 تا 15 درصد از افراد را مبتلا کنند . در شرایط عادی 95% افراد مبتلا به سل در طی 6 ماه درمان می شوند و تنها 5% موارد ممکن است منجر به شکست درمان شود یا سل بصورت مقاوم به درمان بروز کند. ابتلا به بیماری HIV میتواند موجب بروز سل گردد .

رئیس گروه بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان بیان کرد : به منظور جلوگیری از مزمن شدن بیماری سل باید برای کسانی که مشکل ریوی دارند درمان انجام شود . این درمان که استراتژی داتس نام دارد می تواند بصورت مراجعه مستقیم بیمار به پزشک ، مراجعه همکاران بهداشت به منزل بیماری که برایش تشخیص بیماری سل داده شده است و یا آموزش یکی از افراد خانواده در خصوص بیماری سل بمنظور کمک به بیمار می باشد .

دکتر منصوری تاکید کرد : در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک 9 در 100 هزار نفر بیمار مبتلا به سل شناسایی شده است و کلیه اقدامات لازم جهت بیماریابی صورت پذیرفته است .

در ادامه کارشناس مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان آقای دکتر معیاری افزود : هدف تعیین شده تا سال 2050 حذف کامل بیماری سل می باشد یعنی میزان بروز باید کمتر از یک مورد در یک میلیون نفر باشد .

دکتر معیاری استراتژی در نظر گرفته شده بعد از سال 2015 را تشریح کرد : مرگ ناشی از بیماری سل تا سال 2035 باید به کمتر از 95% برسد ، میزان بروز سل نسبت به سال 2015 باید 20% کاهش یابد و تا سال 2035 باید کمتر از 90% باشد .

وی بیان کرد : درصد موفقیت درمان در سال 96 معادل 76% کل سل بوده است و تعداد بیماران مسلول پیداشده در 11 ماهه سال 97 ، 67 نفر می باشد که  32 نفر مرد و 35 نفر زن بوده است . از این تعداد 92% ایرانی و 8% افاغنه بوده است .

دکتر معیاری افزود : که در 11 ماهه اول سال 97  تعداد 10 بیمار مسلول فوت شده است . تکمیل دوره درمان 8 نفر ، بهبود یافته 6 نفر، اشتباه در تشخیص 3 نفر و انتقال به خارج از کشور 1 نفر بوده است و غیبت درمان، شکست درمان و سل مقاوم به درمان صفر بوده است .

دکتر نظری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در کمیته سل دانشگاه افزایش همکاری بین بخشی مابین معاونت بهداشتی ، درمان و متخصصین عفونی در راستای بیماریابی سل ، درمان بیماران مبتلا به سل و ارتقاء شاخص های استان مرکزی را پیشنهاد داد و از همکاری مستمر کلیه شرکت کنندگان در جلسه تقدیر و تشکر نمود .

کلید واژه ها: بیماریابی سل بیماری های واگیر


( ۱ )

نظر شما :