پیام رییس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت هفته ملی خود مراقبتی

۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۸ کد : ۳۰۷۴۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۳۷
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در پیامی هفته ملی خود مراقبتی را به تلاشگران این عرصه تبریک گفت.
پیام رییس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسبت هفته ملی خود مراقبتی

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی در پیام خود آورده است: شواهد نشان داده خودمراقبتی باعث کاهش ویزیت های عمومی تا 40 درصد می شود.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده و مهربان

خود مراقبتی اعمالی اکتسابی، آگاهانه و هدف دار است که سفیر سلامت خانواده برای حفظ تامین وارتقاء سلامت خود ، خانواده شان انجام می دهد تا سالم بمانند ،از بیماری ها یا حوادث پیشگیری ، بیماری های مزمن خود وخانواده خود را مدیریت واز سلامت خود وخانواده شان بعد از ابتلا به بیماری های حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

شواهد نشان داده خودمراقبتی باعث کاهش ویزیت های عمومی تا 40 درصد، کاهش ویزیت های سرپایی تا 17درصد و کاهش ویزیت بعدی بیماریها و  بستری در بیمارستان تا 50درصد می شود.

اجرای موفق برنامه خودمراقبتی که توسط گروه آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی اراک در راستای اجرای بند پنجم تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت تحت عنوان برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی در حال اجرا می باشد، نیازمند مشارکت مردمی و فرهنگ سازی گسترده است. در برنامه خودمراقبتی فردی نسبت جذب و آموزش یک نفر از افراد خانواده که ترجیحا بالای 18 سال بوده و دارای حداقل تحصیلات مقطع راهنمایی و بالاتر اقدام می گردد تا سفیر سلامت با شرکت  در کلاس های آموزشی برگزار شده در سطح مراکز، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت ضمن افزایش سواد سلامت خود، مسئولیت انتقال مطالب آموخته شده  در حوزه سلامت به اعضای خانواده و جامعه را نیز به عهده بگیرد.

در حال حاضر در سطح دانشگاه علوم پزشکی تعداد 280000 نفر سفیر سلامت خانوار جذب برنامه گردیده اند که انتظار می رود با اجرای این برنامه سبک زندگی مردم سالم تر شود، کیفیت زندگی مردم افزایش یابد،از بیماری ها پیشگیری اولیه شود،شمار بیماران مبتلا به بیماری های واگیر وغیر واگیر و در نتیجه مرگ ناشی از این بیماری ها کاهش یابد، عوامل خطر بیماری ها مدیریت بهینه شود و رفتارهای مخاطره آمیز کاهش یابد. برنامه خودمراقبتی در سطح مدارس و دانشگاه ها نیز با جذب دانش آموزان و دانشجویان به عنوان سفیر سلامت دانش آموز وسفیر سلامت دانشجو در حال اجرا است.

خودمراقبتی سازمانی در سطح ادارات به منظور حفظ سلامت شاغلین از طریق تعیین یک نفر از اعضای فعال سازمان ها به عنوان رابط سلامت ادارات و تشکیل شورای ارتقای سلامت کارکنان در 1326سازمان دولتی ،غیر دولتی ومدارس در حال اجرا می باشد.علاوه بر آن از طریق جلب مشارکت شوراها و دهیاری ها برنامه خودمراقبتی اجتماعی برای پشتیبانی از برنامه های ارتقاء سلامت درسطح شهر و روستا در حال اجرا می باشد.

 

گیتا نادری - خبرنگار وب دا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

کلید واژه ها: معاونت بهداشتی


نظر شما :