سیاست غلط دیروز، معضل امروز

افزایش تعداد سالمندان در امتداد کاهش فرزندان

۰۳ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۳۰۷۹۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۶۸
کارشناس دانشگاه علوم پزشکی اراک: رواج تک فرزندی باعث می‌شود جمعیت رو به کاهش و پیری برود و فضای جوان و شاداب را از دست دهیم.

به گزارش وب دا مرکزی، به گفته کارشناس مسئول جمعیت و باروری سالم معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، رواج تک فرزندی باعث می‌شود جمعیت رو به کاهش و پیری برود و فضای جوان و شاداب کمتر دیده شود و این در حالی است که کاهش نسل جوان و پیرشدن جمعیت، تاثیر منفی بر چرخ تولید و اقتصاد جامعه دارد.

حمزه لوئیان افزود: با توجه به زیاد شدن امید به زندگی، تک فرزندان نمی‌توانند به راحتی همه مسئولیت‌های نگهداری از پدر و مادرِ مسن خود را قبول کنند و بنابر این نیاز به محل‌های نگهداری سالمندان افزایش می‌یابد.
او با تاکید بر همانندی خانواده با یک نظام ساختارمند، تصریح کرد: در خانواده تک فرزند، این نظام به شکل یک مثلث درخواهد آمد، ارتباطات بسیار محدود می‌شود و در این شرایط فرزند فقط با والدین بزرگسال خود تعامل دارد و بسیاری از روابط اجتماعی شکل نخواهد گرفت. پس همه زوج‌ها باید از ابتلای فرزند خود به چنین سرنوشتی، در اولین فرصت ممکن به تعداد دلخواه خود به فرزند دست یافته و از تاخیر‌های بدون دلیل اجتناب کنند.

این کارشناس ادامه داد: بدون تردید فرزندآوری و پدر و مادر شدن یکی از پر احساس‌ترین تجربیات هر انسانی است و تحقیقات کشوری نشان می‌دهد حدود ۱۹ درصد از خانواده‌های کشور تک اولاد هستند که البته این آمار در استان ما بالاتر است. البته پژوهش‌های ما نشان می‌دهد عدم اطلاع از نتایج تک اولادی، نقش مهمی در رواج این پدیده دارد.

 

گیتا نادری - خبرنگار وب دا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: جمعیت و باروری سالم معاونت بهداشتی فرزندآوری


نظر شما :