مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی:

ایدز درمان ندارد ولی قابل کنترل است

۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۰ کد : ۳۰۹۶۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۶۰
برای کنترل بیماری ایدز فعالیت تمامی مراکز درمانی و ارگانهای دیگر ضروری است.
ایدز درمان ندارد ولی قابل کنترل است

به گزارش وب دا مرکزی، مدیر گروه بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی  به مناسبت روز ایدز گفت:

اول دسامبر روز جهانی ایدز است. این روز با هدف افزایش آگاهی درباره اچ‌آی‌وی انتخاب شده است. 40سال از شروع بیماری ایدز می‌گذرد تا بحال 80میلیون از مردم در سطح جهان درگیر این بیماری شده‌اند که نیمی از آنها تا به امروز فوت شده و نیمی دیگر زنده هستند.این بیماری در کشورهای توسعه یافته کشف و گزارش شده است ولی در حال حاضر مشکل عمده بهداشتی و اجتماعی در کشورهای فقیر و در حال توسعه می‌باشد. آمار بیش از 50درصد در کشورهای افریقایی است می‌توان بطور کلی بیان کرد این بیماری بیشتر در کشورهای عقب‌مانده و کم توسعه و اقتصاد ضعیف بیشتر دیده می‌شود شاید بتوان گفت که فقر بی عدالتی، تبعیض و ... بستر را برای این بیماری فراهم می‌کند.در حال حاضر بیشترین شیوع بیماری ایدز در کشورهای جهان سوم و فقیر از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

ایشان بیان کرد: زمانیکه علائم اولیه ایدز در فرد ظاهر می‌شود یعنی بیماری پیشرفت کرده است بنابراین بهتر است کسانیکه خودشان مطلع هستند که در زندگی چه رفتارهای پرخطری(رفتارهایی پرخطر جنسی خارج از ضوابط ازدواج و فرهنگ جامعه- استفاده از سرنگ مشترک تزریق، تاتو روی بدن و...) داشته‌اند تست اچ آی وی برای آنها ضروری است . 

فرد باید ارزیابی بر زندگی خود داشته که آیا رفتارهای پرخطر داشته؟ سپس به مراکز درمانی مراجعه کرده و از مشاوره‌ها پزشکی استفاده کند و تست اچ آی وی را انجام دهد اگر تست او منفی شد چه زمانی برای تست مجدد مراجعه کند تا از وضعیت سلامت خود مطمئن شود.

اگر تست مثبت بود با تشکیل پرونده و انجام آزمایش‌های تکمیلی وضعیت اصلی بیمار مشخص می‌شود، که علاوه بر ایدز بیماری‌های دیگر دارد یا نه؟ زمانیکه درمان شروع شود بیمار از زندگی با کیفیت خوب و همسطح افراد عادی برخوردار می‌گردد.

دکتر منصوری عنوان نمود: با شروع درمان در بیماران تعداد ویروس و ترشحات بدن کم شده، آسیب‌هایی که بدن را تهدید می‌کند با انجام درمان کاهش می‌یابد، در مقابل فرد می‌تواند از یک عمر طبیعی برخوردار شود.اگر بیماران اچ آی وی تمکین به درمان داشته باشند و مراکز درمانی که پرونده تشکیل داده‌اند و به صورت مرتب تحت پیگیری درمانی قرار می‌گیرند. تمامی این روند به صورت رایگان بوده و کاملاً محرمانه در همان مرکز درمانی خواهد ماند. بیماری اچ ای وی بهبودی صددرصدی نداشته و تنها درمان آن ضد اچ آی وی است که از این طریق بهبودی نسبی ایجاد می‌شود ویروس بطور کامل از بین نمی‌رود ولی تعداد ویروس آنقدر پایین می‌آید که میزان آسیب پذیری بدن کاهش یافته و بیمار از یک زندگی با کیفیت برخوردار خواهد بود و از همه مهمتر هیچ آسیبی به افراد دیگر جامعه وارد نخواهد شد.

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت: یکسری از بیماریها مانند عفونتهای فرصت طلب در بدن هستند مثل سل(چند درصد از افراد جامعه میکروب سل را در ریه خود دارند)، عفونت‌های ریوی، عفونت‌های دستگاه گوارش با ضعیف شدن سیستم ایمنی زمینه برای آنها فراهم شده و عوارض خود را نشان می‌دهند. با شروع درمان اچ آی وی علائمی که از عفونتهای دیگر در بدن باشد همگی تحت درمان قرار گرفته و جلوی عوارض و تبعات بیماری‌های دیگر گرفته می‌شود. از این طریق بیمار می‌تواند عمر طبیعی و با کیفیتی را تجربه کند.

او متذکر شد: آموزش، مشاوره و آزمایش محرمانه و رایگان به منظور تشخیص اچ‌ای وی، درمان کاملا رایگان در مراکز درمانی برای کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری ارائه می‌گردد.در اراک 80درصد از بیماران که اچ آی وی مثبت دارند در مراکز درمانی پرونده داشته و به صورت مرتب برای درمان از سمت مراکز بهداشتی پیگیری می‌شوند.20درصد از بیماران با وجود تماس از مراکز درمانی، مراجعه نکرده و متأسفانه هیچگونه تمکینی در این مورد ندارند و آنها برای جامعه خطر آفرین هستند. ارگانها و نهادهای دیگر در کنار سیستم بهداشتی در کنترل این بیماری می‌توانند نقش موثری را داشته باشند این بیماری تنها جنبه بهداشتی نداشته بلکه جنبه اجتماعی و اقتصادی نیز دارد لازم است که برای کاهش این بیماری به صورت تیمی عمل شود تا کنترل این بیماری بهتر شود.

دکتر منصوری فرمود: مراجعه به مطب‌های پزشکان، مراکز بهداشتی، مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، کلینیک و مرکز مشاوره مثلثی (قائم مقام درمانگاه مرسلی) ، دی ای سی مردان (خیابان فاطمیه) 2مرکز برای زنان دارای رفتارهای پرخطر خیابان طالقانی و خیابان ادبجو و تمامی مراکز ترک اعتیاد که در آنها تست اچ آی وی و مشاوره رایگان ارائه می گردد.

ایشان در پایان بیان کرد: تمامی کسانیکه رفتار پرخطر از نظر انتقال بیماری داشته به مراکز درمانی مراجعه کنند با علم به این که تمامی مشخصات آنها محرمانه باقی خواهد ماند. با مراجعه سریع آسیب بیماری در فرد بسیار کمتر است و زودتر تحت درمان قرار گرفته و جلوی بیماریها و عفونت‌های که در کنار این بیماری ممکن است ظاهر شود گرفته خواهد شد و بیماران کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت و درصد آسیبی که به جامعه و افراد آن می‌زنند ناچیز است.

زمانیکه لود و غلظت این ویروس در این بیماران پایین می‌آید احتمال انتقال آن هم به افراد کاهش یافته بطوریکه می‌توان گفت این درمان باعث کند شدن چرخه و انتقال بیماری می‌شود.و درصدی از افرادی که مبتلا به این بیماری  می‌شوند کاهش خواهد یافت.

افراد سعی کنند تا جای ممکن از رفتارهای پرخطر پرهیز کنند یا در صورت داشتن بهتر است از وسایل پیشگیری استفاده کنند، از سرنگ مشترک استفاده نکنند. با این تمهیدات انجام شده می‌توان تا حدودی از زیاد شدن این بیماری کم کرد.

خوشبختانه شیوع این بیماری در استان مرکزی نسبت به استان‌های همجوار کمتر است. می‌توان گفت نصف میانگین کشوری است و این نشاندهنده اقدامات موثری است که در این استان انجام گرفته است.

گیتا نادری - خبرنگار وب دا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: بیماریهای واگیر بیماران اچ آی وی معاونت بهداشتی


( ۱ )

نظر شما :