رییس مرکز بهداشت استان در پیامی از داوطلبان حوزه ی سلامت تشکر کرد.

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۷ کد : ۳۱۰۲۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۲۸
دکتر علیمحمدی در پیام خود به مناسبت روز جهانی داوطلبان سلامت،گفت؛ داوطلبان در این حوزه در سرنوشت مردم سهیم می شوند و این بسیار ارزشمند است.
رییس مرکز بهداشت استان در پیامی از داوطلبان حوزه ی سلامت تشکر کرد.

به گزارش وب دا مرکزی ،متن پیام به شرح زیر است.
به نام خدا

۱۴آذر با شعار 
" انسجام اجتماعی و عدالت در سلامت از طریق ترویج فرهنگ داوطلبی " روز داوطلب نامگذاری شده که این روز 
بر تمامی زنان و مردان داوطلب گرامی باد.
 داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچ گونه چشم داشتی فقط بخاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری در برابر جامعه مانند پل ارتباطی بین مسوولان بهداشتی و مردم عمل می کنند.
پنجم دسامبر برابر 14 آذرماه درسراسر دنیا به عنوان روز جهانی داوطلب  نامیده شده است؛ و درایران این روز،  فرصتی است برای طرح برنامه های داوطلبان سلامت، ارزشیابی فعالیت و قدردانی از کار ارزشمند آنان.
 شعار امسال روز جهانی داوطلبین سلامت درایران  " انسجام اجتماعی و عدالت در سلامت از طریق ترویج فرهنگ داوطلبی "  تعیین شده است.میلیون ها داوطلب سلامت در سراسر جهان و بیش از ۲۰۰ هزار داوطلب سلامت در ایران فعالیت دارند، در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در حال حاضرحدود 14366 داوطلب سلامت محله  195833 خانوار را تحت پوشش برنامه های آموزشی و بهداشتی قرار دادند.
داوطلب سلامت (رابط سلامت محله) فردی است که به صورت افتخاری وبدون چشمداشت با مراکز، پایگاه سلامت و خانه بهداشت همکاری می کند و با کمک همکاران مراقب سلامت ، از بین همسایگان و افراد محله محل سکونت خود خانوارهایی را زیرپوشش می گیرد.داوطلب سلامت در کلاس های آموزشی که به صورت هفتگی در مراکز، پایگاه ها و خانه بهداشت توسط مربیان برگزار می گردد، شرکت می کند و پس از آموختن مطالب و فعالیت های بهداشتی، آموخته های خود را به خانوارهای تحت پوشش منتقل می کند و باعث تغییر نگرش و عملکرد مردم و بهبود شرایط زندگی آنها می شود. داوطلبان سلامت محله با تشکیل گروه های مختلف آموزشی از جمله  آموزش وحمایت از زنان باردار ومادران شیرده جهت رفع مشکلات شیردهی آن ها وآموزش و پیگیری در بیماری سل، پیشگیری وکنترل فشارخون ودیابت و...در سطح  خانه ومحله ها فعالیت می نمایند.
 ازآنجایی که بهترین محل آموزش جامعه، مکانی است که مردم در آن حضور دارند ، رابطان بهداشت در زندگی طبیعی و روزمره خود در محله، در دید و بازدیدهای محلی، مراسم مذهبی، مساجد، انجمن ها، مدارس حتی موقع خرید مایحتاج عمومی از فرصت استفاده می کنند و به آموزش مردم می پردازند. داوطلب سلامت محله، با کمک و همیاری خود مردم، در برنامه ریزی و رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء سطح سلامت منطقه تلاش می کند و همچون حلقه محکمی ارتباط مسوولان بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می کند. بدیهی است جلب مشارکت جامعه در توسعه تعمیق برنامه های نظام سلامت و توسعه و ترویج الگوی زندگی و رفتارهای سالم نیاز به حمایت مسوولان از برنامه و بالابردن انگیزه داوطلبان سلامت دارد.
 افرادی که علاقمند هستند در سرنوشت سلامت جامعه خود سهیم باشند و قسمتی از مسوولیت انسانی و خداپسندانه ارتقا سلامت جامعه را به عهده بگیرند با داشتن شرایط زیر می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت (پایگاه های سلامت/خانه های بهداشت) محل سکونت خود نسبت به انجام ثبت نام و دریافت آموزش های لازم اقدام نمایند تا به عنوان داوطلب سلامت با مراکزبهداشت همکاری نمایند. 
 شرایط ثبت نام وعضویت افراد را بشرح ذیل بیان ایت؛ افراد دارای سن  18 سال به بالا که  علاقه مند به فعالیت های اجتماعی بوده وحداقل  دارای 8 کلاس وبیشتر تحصیلات داشته و متاهل باشد( البته در مناطق روستایی، حاشیه شهر و مناطق محروم داشتن 5 کلاس تحصیلات نیز مکفی است ) که با رضایت مندی سرپرست خانواده در انجام فعالیت های داوطلبانه ،آمادگی و وقت کافی جهت حضور در دوره های آموزشی سبگ زندگی سالم را دارد.
علاوه براین در اجرای گام چهارم بسیج ملی کنترل اپیدمی کووید-19 به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه " هر خانه یک پایگاه سلامت " و با مشارکت همه جانبه سازمان ها، نهاد های مدنی و آحاد مختلف جامعه از جمله  نیروهای مختلف مردمی از جمله بسیج، هلال احمر و به ویژه فعالان اجتماعی حوزه سلامت در اجرای این  طرح ما همواره  شاهد  همکاری و مشارکت فعالانه و داوطلبانه سفیران و رابطیان سلامت  محله جهت انجام واکسیناسیون و تداوم رعایت پروتکل های بهداشتی  در پیشگیری وکنترل کرونا  بودیم که قدردان همه تلاشهای داوطلبین سلامت میباشیم .
گیتا نادری - خبرنگار وب دا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: داوطلبان سلامت پایگاه سلامت سلامت محله


نظر شما :