بیش از ۲۲ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک فرزند هستند

۲۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۹ کد : ۳۱۲۵۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۱۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیش از ۲۲ درصد از خانواده‌ها در استان مرکزی تک فرزند هستند و حدود هفت درصد خانواده‌های این استان هم هیچ فرزندی ندارند.
بیش از ۲۲ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک فرزند هستند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر «علی علیمحمدی» افزود: استان مرکزی دومین استان سالمند کشور است و در صورتی که بحران جمعیت رفع نشود ممکن است این استان در تامین نیروهای مولد دچار مشکل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، با بیان اینکه میانگین نرخ باروری در کشور یک و پنج دهم درصد است، گفت: استان مرکزی علاوه بر سالمند بودن، نرخ باروی پایین تری نسبت به میانگین کشوری دارد.

دکتر علیمحمدی افزود: برای گذار از شکاف جمعیتی باید در فاصله ۷ تا ۱۰ سال آینده زیرساخت های افزایش جمعیت توسعه یابد در غیر این‌صورت دچار بحران جمعیت خواهیم شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نرخ ایده‌آل باروری ۲ و ۱۲ تا ۲ و ۱۵ دهم درصد است تا بتوان بحران جمعیت را مدیریت کرد، در صورتی که نرخ باروری افزایش پیدا نکند و یا کمتر شود این شکاف ترمیم نخواهد شد.

دکتر علیمحمدی افزود: بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، کمبود مسکن و اشتغال از جمله دلایلی است که در کاهش باروری موثر است.

وی اظهار داشت: تشویق مادران تک فرزند و بدون فرزند به فرزندآوری، ارایه خدمات حمایتی و پرداخت انواع تسهیلات از شیوه های افزایش جوانی جمعیت است.

۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری استان مرکزی را بانوان تشکیل می‌دهند.

 

گیتا نادری،خبرنگار وبدا مرکزی،معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: جمعیت بحران جمعیت استان استان مرکزی نرخ افزایش مرکزی باروری


نظر شما :