مرکز بهداشت استان در مورد تداوم آلودگی هوا و لزوم رعایت نکات ایمنی هشدار داد.

۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۹ کد : ۳۱۳۲۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۱۴
تداوم رعایت نکات ایمنی در صورت تداوم آلودگی هوا،اهمیت زیادی دارد.
مرکز بهداشت استان در مورد تداوم آلودگی هوا و لزوم رعایت نکات ایمنی هشدار داد.

 به گزارش وب دا مرکزی، مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر ایمنی در شرایط بروز آلودگی هوا و گرد و غبار گفت: در زمان بروز آلودگی هوا میزان دید به سرعت کاهش می یابد و اگر در چنین شرایطی در جاده هستید آهسته تر برانید و در صورت لزوم با توجه کامل به علایم راهنمایی و رانندگی تا بر طرف شدن شرایط حاد، اتومبیل خود را در نقطه امنی متوقف نمایید. اگر اتومبیل شما دارای سیستم تهویه مطبوع است آن را در وضعیت چرخش مجدد هوای داخل  قرار دهید تا آلودگی هوا و گرد و غبار ورودی به اتومبیل شما کاهش یابد.

 حسن مهرعلی گفت : تجهیزات محافظتی شخصی از جمله ماسک تنفسی در جایی که میزان مواجهه با آلودگی هوا بسیار  بالاست مفید می باشد. اولین توصیه بهداشتی در این شرایط ماندن در فضای بسته می باشد و اگر برای کارتان مجبور هستید به مدت زیاد در محیط بیرون بمانید از ماسک های تنفسی مناسب استفاده نمایید.

او افزود: طبق پروتکل های جهانی ماسک منتخب جهت مقابله با آلودگی هوا و گردو غبار، در بزرگسالان ماسک های N95 وFFP2  می باشد. برای استفاده از این ماسک بایستی توجه کرد که در زمان استفاده از ماسک اگر فرد احساس ناراحتی کرد می تواند  برای چند لحظه ماسک را برداشته و دوباره استفاده کند. مصرف کننده باید از جهت مناسب بودن و قرار گرفتن کامل ماسک بر روی دهان و بینی به طوری که هیچ نفوذی از اطراف نداشته باشد مطمئن شود و آن را از لحاظ مناسب بودن  اندازه و پوشش کامل بینی و دهان و تنفس بدون نشت از اطراف چک نماید. 

مهرعلی در خصوص استفاده از ماسک های نرمال جراحی نیز توصیه کرد: این ماسک ها می توانند بینی و دهان فرد را در برابر مواد محرک هوا محافظت کنند ولی در برابر فیلتر و جداسازی ذرات موثر نمی باشند. افراد مبتلا به عفونت تنفسی حاد ممکن است مایل به پوشیدن ماسک جراحی برای جلوگیری از گسترش عفونت باشند و یا فرد می تواند  برای مدت زمان کوتاه که در مواجهه اجتناب ناپذیر با هوای آلوده بیرون مثل ایستگاه BRT و یا حمل و نقل عمومی و مترو  قرار دارد از این نوع ماسک استفاده نماید.

مدیر گروه سلامت محیط و کار  مرکز بهداشت استان در پایان خاطر نشان کرد: آلودگی هوا و ذرات معلق ما راتحت تاثیر قرار می دهند حتی اگر شما سالم باشید ممکن است علائم موقت  مثل سوزش چشم، بینی و گلو سرفه، خلط، تنگی قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنید، این علائم باید زمانی که کیفیت هوا بهبود یافت برطرف گردند.   

                                                                                                                                                              گیتا نادری،خبرنگار وبدا مرکزی،معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی


( ۲ )

نظر شما :