نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت آغاز طرح سلامت نوروزی ۹۷-۹۸

۱۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۳ کد : ۳۱۳۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱۴
هیچکدام از مراکز جامع سلامت شهری و روستای در ایام تعطیلات نوروز با کمبود پزشک مواجه نخواهیم بود و پزشک به تعداد کافی تامین شده است .
نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به مناسبت آغاز طرح سلامت نوروزی ۹۷-۹۸

نشست خبری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اصحاب رسانه در روز سه شنبه مورخ  14/12/97 بمنظور اطلاع رسانی برنامه ستاد نوروزی برگزار گردید .

دکتر جواد نظری دراین نشست خبری گفت : در هیچکدام از مراکز جامع سلامت شهری و روستای در ایام تعطیلات نوروز با کمبود پزشک مواجه نخواهیم بود و پزشک به تعداد کافی تامین شده است .

معاون بهداشتی بیان کرد : کلیه مراکز شبانه روزی ما شامل 8 مرکز در سطح دانشگاه علوم پزشکی و مراکز دو پزشکه شامل 9 مرکز فعال می باشد . مراکزی که شامل یک پزشک است بصورت همپوشانی فعال می باشند و در هر دو نیمه پزشک مرکز مجاور ، مرکزی را که پزشک آن OFF می باشد پوشش می دهد . پزشک مذکور بعد از ظهر بصورت بیتوته تا فردا صبح در  مرکز اصلی خود حضور پیدا کرده و به ارائه خدمت می پردازد .

نظری تاکید کرد: در ایام تعطیلات هیچ روزی روستاهای که دارای مرکز خدمات جامع سلامت هستند بدون حضور پزشک و تیم سلامت نخواهند بود .برنامه ریزی لازم در خصوص آزمایشگاه ها صورت گرفته و 8 آزمایشگاه فعال و تعدادی از آزمایشگاه به صورت نمونه گیری فعالیت دارند . در تمامی شهرستان ها در حوزه بهداشت با توجه به اینکه امسال تعطیلات زیاد می باشد حداقل یک واحد دندانپزشکی فعال را داریم و اطلاع رسانی انجام خواهد شد . در اراک 2 مرکز و در شهرستان ها یک مرکز در نظر گرفته شده است .

وی  اعلام کرد: عمده فعالیت ما در سطح بهداشت محیط است که رعایت سلامت مردم ،  مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی و سامانه های  آبرسانی برنامه ریزی شده است . تشدید نظارت ها را از 15 اسفند ماه لغایت 20 فروردین ماه را خواهیم داشت که توسط 85 بازرس بهداشتی این حوزه   انجام می شود. در حوزه ستادی 7 نفر نیروی پشتیبان در نظر گرفته شده است . در هر اکیپ دو نفر نیروی بهداشت محیط حضور دارد و آزمایشگاه آب با 12 نفر از پرسنل در این ایام فعال می باشد .

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد : در سال گذشته میزان میانگین تعداد اکیپ بازرسی در طول برنامه 20 مورد بوده است . که بازرسان بهداشت محیط  از ساعت 8 صبح لغایت 8 شب فعال می باشند و به کلیه مراکز سرکشی می کنند . سامانه 190 را بصورت فعال داریم ، هر فردی در صورت داشتن شکایت از بهداشت محیط مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ،اماکن عمومی داشته باشد می تواند با این شماره تماس گرفته و ظرف 24 ساعت توسط کارشناسان حوزه بهداشت شکایات واصله رسیدگی و پاسخ داده می شود .

ایشان عنوان کرد : 20 جلسه برون بخشی با سازمان نظارت بر موادغذایی، تعزیرات حکومتی ، سازمان صنعت معدن و تجارت، دادسرای عمومی انقلاب، شهرداری، استانداری استان مرکزی، سمن ها ، سازمان آب و فاضلاب شهری و روستایی ، اتاق اصناف ، معاونت اجتماعی ، سازمان دامپزشکی و سازمان ایرانگردی و جهانگردی برگزار شده است و هماهنگی های لازم صورت پذیرفته تا نظارت دقیقی بر کلیه مراکز داشته باشیم . اکیپ بازرسی مشترک با سازمان های مربوطه برای بازدید از هتل ها تشکیل شده است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت : در کلیه شهرستانها در جهت اطلاع رسانی مردم شماره تلفن های در نظر گرفته شده که هر فرد می تواند با تماس با شماره مورد نظر کلیه اطلاعات مراکز جامع سلامت و بهداشت محیطی را کسب نماید .

در پایان تاکید کرد : واحد بیماری های واگیر در خصوص جلوگیری از اپیدمی ها برنامه ریزی های ویژه داشته که در قالب تیم های واکنش سریع همکاران برنامه ریزی شده و در صورت بروز بیماری ها بالاخص بیماری های منتقله از آب و غذا وارد صحنه می شوند . در خصوص حیوان گزیدگی و بیماری هاری که نیاز به رسیدگی سریع دارد حضور همکاران در محل و  اقدامات لازم برای واکسیناسیون پیش بینی شده است . در خصوص بیماری های تنفسی در صورت بروز هماهنگی های لازم با معاونت درمان در خصوص تجهیز اتاق ایزوله صورت پذیرفته است .

 

 

 

کلید واژه ها: ستاد نوروزی همپوشانی


( ۱ )

نظر شما :