از غربالگری رتینوپاتی نارسی نوزادان چه می دانید؟

۰۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۳ کد : ۳۱۵۲۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۹۱
رتینوپاتی نوزادان نارس (ROP) علت اصلی نابینایی قابل پیشگیری در کودکان است
از غربالگری رتینوپاتی نارسی نوزادان چه می دانید؟

به گزارش وب دا مرکزی، این بیماری در نوزادان نارس که عروق شبکیه آن‌ها کامل نشده، روی می‌دهد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مراقبت های دوره ای کودک سالم در کلیه مراکز ، پایگاههای سلامت  وخانه های بهداشت در  16مراقبت شامل مراقبت 3-5روزگی،  14-15روزگی،  30-45روزگی، 18 ،15 ،12 ،9 ، 7 ، 6 ، 4 ،  2ماهگی،  2سالگی،  30ماهگی، 4 ، 3  و  5سالگی انجام می شود .

دکتر شهلا نظری افزود : یکی از خدمات انجام شده برای کودکان  طبق بسته خدمتی کودک سالم ابلاغی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ارزیابی بینایی است که در گروه های سنی 15-14 روزگی، 2 ماهگی، 7 ماهگی و ارجاع برای انجام غربالگری رتینوپاتی نارسی طبق دستورالعمل و غربالگری تنبلی چشم در 4 سالگی برای همه کودکان انجام می شود.

او گفت : رتینوپاتی نارسی بیماری عروق شبکیه در نوزادان نارس است  و می تواند به طیف وسیعی از اختلالات بینایی از نقائص جزئی قابل اصلاح در حدت بینائی، تا جدا شدن شبکیه و کوری منجر گردد. این بیماری در اغلب موارد قابل پیشگیری و در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و در صورت عدم تشخیص به موقع بیماری پیشرونده بوده و به سرعت منجر به نابینایی می گردد. 

وی تاکید کرد: اقدامات درمانی در مراحل اولیه بیماری اثر بخش تر است. در مراحل انتهایی بیماری درمان بسیار مشکل و در بعضی موارد غیر ممکن می باشد و هزینه های درمانی که به خانواده تحمیل می گردد، 10-8 برابر درمانی است که در مراحل ابتدایی و به موقع انجام گردد. شیوع و شدت رتینوپاتی نارسی با کاهش سن حاملگی و وزن هنگام تولد نوزاد افزایش می یابد.  با افزایش چشمگیر میزان بقای نوزادان نارس ، تعداد نوزادان مبتلا به رتینوپاتی نارسی افزایش خواهد یافت مگر آنکه در زمینه پیشگیری از بیماری اقدامات جدی صورت گیرد.

دکتر نظری در ادامه خاطر نشان کرد :  در حال حاضر نوزادان با سن بارداری کمتر از 34 هفته (33 هفته و 6 روز یا کمتر) و یا وزن تولد 2000 گرم یا کمتر ، در معرض خطر رتینوپاتی نارسی می باشند و می بایست از نظر رتینوپاتی نارسی غربالگری شوند . با توجه به دستورالعمل در صورت بستری این نوزادان، غربالگری در بیمارستان انجام و در صورت ترخیص از بیمارستان توسط  نیروهای ارایه دهنده خدمت در مراکز محیطی ( بهداشت ) جهت انجام غربالگری ارجاع و پیگیری می شوند.

گفتنی است تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام می‌تواند مانع نابینایی در بسیاری از این کودکان گردد. بنابراین غربالگری ROP از اهمیت بسیاری برخوردار است. شایع‌ترین علت ROP، نارسی و کم وزن بودن نوزاد هنگام تولد می‌باشد.

گیتا نادری،خبرنگار وب دا مرکزی،معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: رتینوپاتی نارسی نوزادان نارس رتینوپاتی


( ۱ )

نظر شما :