بیماری های غیرواگیر ۸۰ درصد علت مرگ و میرهای کشور را تشکیل می دهند

۰۸ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۸ کد : ۳۲۱۰۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۴۸
رئیس مرکز بهداشت استان: مسبب این ۴ بیماری(بیماری های قلبی عروقی،سرطان،دیابت وبیماری های مزمن تنفسی) ریشه در سبک زندگی و رفتارهای افراد دارد .
بیماری های غیرواگیر ۸۰ درصد علت مرگ و میرهای کشور را تشکیل می دهند

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علی علیمحمدی گفت : امروزه بیماری‌های غیر واگیر عامل اصلی مرگ و میردر جهان و کشور هستند و چهار بیماری عمده غیرواگیر به ترتیب مسئول بیش از 85 درصد از مرگ ومیرها درجهان و 80 درصد  از مرگ ومیرها در ایران می باشند.

او با اشاره به اینکه رژیم غذایی ناسالم،نداشتن فعالیت بدنی،دخانیات و مصرف الکل مهمترین دلایل و سبک های ناسالم زندگی افراد در جامعه است که متاسفانه رواج یافته و باعث مشکلات عدیده ای می شود افزود:در حال حاضر با افزایش امید به زندگی و بالا رفتن طول عمر افراد، تغییر در سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات ، مصرف کم میوه و سبزی، کم تحرکی و ... بیماری های غیر واگیر از جمله سرطان ها در حال افزایش است که می توان با رعایت خودمراقبتی آن ها را مدیریت کرد.

وی تاکید کرد :  دغدغه ای که امروزه سرطان را به عنوان یک معضل بهداشتی در سطح جهان معرفی می کند و مبارزه با آن را جزو اولویت های بهداشتی درمانی قرار می دهد، رشد رو به افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در سطح جهان و به خصوص در کشور ما می باشد.

دکتر علیمحمدی در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر تدوین برنامه های ملی پیشگیری و کنترل سرطان ها از ضرورت های بهداشتی هر جامعه ای محسوب می شود چرا که پیشگیری از بروز سرطان ها با کنترل عوامل خطر مقدور، و تشخیص زودهنگام با هدف درمان قطعی در مورد بسیاری از سرطان ها امکان پذیر است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت :  تخمین زده می شود که بیش از یک سوم تمام موارد سرطان ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زود هنگام، بالقوه درمان پذیر می باشند.

گیتا نادری، خبرنگار وبدا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: معاون بهداشت کنترل سرطان ها مصرف الکل


نظر شما :