توجه به برآورد هزینه اثربخشی پیشگیری و بعد از آن تشخیص زودهنگام در اولویت است

۱۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۹ کد : ۳۲۲۷۵ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۹۷
دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به موقع و زود هنگام تومور در مراحل اولیه امکان درمان آن آسان تر و کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است.
توجه به برآورد هزینه اثربخشی پیشگیری و بعد از آن تشخیص زودهنگام در اولویت است

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیمحمدی عنوان کرد:: سرطان در حال حاضر به عنوان دومین علت مرگ و میر در اکثر جوامع مطرح می باشد و در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش روزافزونی داشته و یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در ایران به شمار می رود در نتیجه توجه به آن و برنامه ریزی برای کنترل آن امری ضروری است.

او با توجه به اینکه 15 بهمن ماه مطابق با 4 فوریه توسط WHO به عنوان روز جهانی مبارزه با سرطان نام گذاری شده ذکر کرد:  سرطان یکی از مشکلات اصلی نظام سلامت در ایران است که مبارزه با آن، نیازمند برنامه ریزی مسؤولان و جلب مشارکت مردم است و در همین راستا نهمین دور ازاین  پویش در سال 1401 با تاکید بر مداخلات مبتنی بر اولویت های منطقه ای با حضور و مشارکت همه جانبه کلیه معاونین در سطح دانشگاه ،خبرگان،گروه های مرجع و سیاستگذاران و مجریان خارج حوزه دانشگاه و ساز مان های مردم نهاد وخیریه و.... برنامه ریزی شده است .

ایشان گفت: براساس آخرین گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان سال1397،تعداد موارد جدید سرطان دراستان مرکزی 2722 مورد بوده است .میزان بروز استاندارد شده سنی کل سرطان ها در کل جمعیت استان 50/169 در صد هزار نفر می باشد و شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت استان شامل پستان، پوست(غیرملانوما) ،کولورکتال، پروستات و معده می باشد.

دکتر علیمحمدی بمنظور  پوشش همگانی مراقبت های سرطان در راستای اجرایی شدن برنامه غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان متذکر شد: غربالگری های سرطان پستان در زنان 30 تا 70 سال و سرطان دهانه رحم در زنان 30 تا 60 سال و سرطان کولورکتال در زنان و مردان50 تا 70 سال  از سال 1396 در  قالب برنامه های خدمات نوین سلامت (ایراپن) در سطح دانشگاه اراک در حال اجراست و جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک جهت بهره مندی از خدمات  پیشگیری( غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان ) به مراکزخدمات جامع سلامت و پایگاه های سلامت  وخانه های بهداشت در منطقه سکونت  خود مراجعه نمایند.

گیتا نادری، خبرنگار وبدا مرکزی، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: مراکزخدمات جامع سلامت مراقبت های سرطان معاونت بهداشتی سرطان


نظر شما :