پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال

۱۱ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۴ کد : ۳۲۸۰۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۷۱
دکتر میرشفیعی رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی گفت: چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ما ایرانیان است که در زمانهای گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می گردید و هدف نهایی آن پاک سازی محیط زندگی و برطرف نمودن کدورت های فی مابین اقوام بود تا به هنگام فرارسیدن عید نوروز با دلی پاک و به دور از هرگونه کینه توزی و خصومت شروع سال جدید را جشن بگیرند. متاسفانه در سال های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با مواد منفجره و محترقه گردیده است.
پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال

به گزارش وب دا مرکزی، میرشفیعی بیان کرد: گزارش پیامدهای سلامتی بدنبال استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال در دانشگاه های علوم پزشکی کشورسال 1400 نشان می دهد که 43 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند و بیشترین گروه ( بیش 45 درصد ) آسیب دیدگان دانش آموزان بوده اند ، لذا آسیب های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد خصوصاً کودکان و نوجوانان است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

 

او گفت: یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات ارتقای سطح آگاهی مردم و خصوصاً گروه های در معرض خطر است. معلومات ، آگاهی ها ،نگرش ها ، اعتقادات و باورهای افراد در مورد هر موضوعی نظیر حوادث چهارشنبه سوری عوامل مستعد کننده رفتار سالم و پیشگیری از این حوادث را تشکیل می دهد این عوامل در فرد ایجاد انگیزه می نمایند تا رفتار خود را تغییر دهد و از بروز این حوادث جلوگیری نماید.

 

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت با توجه به اینکه والدین نیازمند آموزش درباره خطراتی هستند که در سایه استفاده از مواد منفجره و آتش افروزی فرزندان آنها را تهدید کند افزود: آن ها به همان اندازه نیز نیازمند به آموزش درباره مشکلاتی هستند که کودکان در یادگیری راجع به این خطرات دارند. والدین باید در این راستا مسئولیت بیشتری را بپذیرند و بیشتر به فکر سلامت کودکان خود باشند.

 

میرشفیعی با توجه به اینکه کودکان ذاتاً کنجکاو هستند و همزمان با رشد آنها بر کنجکاوی و رشد مهارت هایشان افزوده می شود گفت: که این امر آنها را در معرض خطر قرار می دهد، برنامه هایی که برای حفاظت بچه ها در مقابل صدمات صورت می گیرد بایستی کنجکاوی آنها و تغییرات مداوم در مهارتهای آنها را در نظر بگیرد باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که از حوادث درک خوبی داشته باشند و به آنها آموزش داد که آنها در مقابل مواد محترقه و منفجره و آتش بازی آسیب پذیر هستند.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی – معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

 پنج شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۱

کلید واژه ها: چهارشنبه آخر سال بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت


نظر شما :