نان کامل؛ غنی شده با عطر زندگی و بهترین گزینه برای ارتقای امنیت غذایی

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۰ کد : ۳۲۹۲۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۷۴
نان کامل یا نان سبوس دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی یکی از بهترین گزینه‌ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
نان کامل؛ غنی شده با عطر زندگی و بهترین گزینه برای ارتقای امنیت غذایی

به گزارش وب دا مرکزی، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: با توجه به افزایش آمار چاقی و اضافه وزن در تمامی گروه‌های سنی و افزایش بیماری‌های غیر واگیر از جمله سکته قلبی، مغزی، فشار خون، دیابت، چربی خون، نان سبوس دار در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

«نسرین یادگاری» افزود: از نظر تغذیه‌ای نان‌هایی که با آردهای کامل و سبوس دار تهیه می‌شوند از جمله نان سنگک ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید مانند نان لواش دارند و مصرف روزانه آنها می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه بدن به پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را تامین کند.

وی ادامه داد: سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌های E و گروه B و املاح مختلف آهن، منیزیم، روی ، کلسیم و فیبر بوده و با سبوس‌گیری غلات، ویتامین‌های گروه B آنها کاهش می‌یابد.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: سبوس موجود در نان‌های سبوس‌دار پوست را در برابر خورشید محافظت می‌کند و به علت داشتن ویتامین‌های گروه B برای پیشگیری از سفیدی و ریزش مو نیز بسیار مفید است.

یادگاری گفت: ورود سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار به سیستم گوارش به عمل هضم غذا کمک کرده و موجب افزایش حجم مدفوع و پیشگیری از یبوست می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار منبع غنی از فیبر به شمار می‌روند این مهم در افزایش سوخت و ساز چربی در بدن نقش موثری داشته و موجب لاغری می‌شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: سبوس گندم وقتی در روده با آب ترکیب می‌شود حجم محتوای روده را افزایش داده و موجب احساس سیری و کاهش دریافت غذا می‌شود.

یادگاری گفت: سبوس گندم و نان‌های سبوس دار علاوه بر اینکه مقدار زیادی کلسترول را جذب می‌کند، قادر به جذب مقادیر زیادی مواد سمی از جمله رادیکال‌های آزاد، سرب، کادیوم، افلاتوکسین بوده و دفع آنها از بدن می‌باشد.

وی افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده افرادی که نان‌های سبوس دار استفاده می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان‌های معده، سینه، خون و پروستات قرار دارند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک کنترل قند خون را از دیگر مزایای سبوس گندم و نان‌های سبوس دار عنوان کرد و گفت: فیبر موجود در سبوس هضم مواد نشاسته‌ای را با سرعت کمتری انجام می‌دهد که این مهم موجب می شود قند به آهستگی و به میزان کمتری وارد خون شده و از بالا رفتن یکباره قند خون جلوگیری می‌کند.

یادگاری از مردم خواست از خرید نان‌های بسته‌بندی بدون مجوز وزارت بهداشت از سوپرمارکت‌ها و خرید و مصرف نان‌های سوخته خودداری کنند و نان مورد نیاز خود را از نانوایی‌هایی خرید کنند که در تهیه نان از خمیر مایه استفاده می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد در زمان خرید به نان تازه و داغ کمی فرصت دهید تا خنک شود و پس از خنک شدن نان، به آهستگی نان‌ها را حتی المقدور در پارچه تمیز قرار داده و به منزل ببرند و هرگز از روزنامه برای حمل نان استفاده نکنند.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شهروندان از قراردادن نان‌های داغ در داخل کیسه‌های نایلونی خودداری کنید زیرا این عمل موجب می‌شود نان عرق کند و زودتر بیات شود و این مهم موجب می‌شود و شرایط برای کپک زدن فراهم شود.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: نان‌های سبوس دار آردهای کامل معاونت بهداشتی


نظر شما :