نکات تغذیه ای به هنگام سحر و افطار

۰۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۲ کد : ۳۳۲۸۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۸۹
یادگاری رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت گفت: در ماه مبارک رمضان نیز مانند همیشه پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل شش گروه اصلی غذایی( نان و غلات، میوه و سبزی ،گوشت و تخم مرغ، حبوبات و مغزها، شیر و لبنیات) ضروری است و با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا نیازهای تغذیه ای شامل ،آب ،املاح ویتامین ها پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود.
نکات تغذیه ای به هنگام سحر و افطار

به گزارش وب دا مرکزی؛ رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت بیان کرد: توصیه می شود افراد روزه دار همانند زمانی که روزه نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل افطار شام و سحر است. اما صرف غذا در دفعات کمتر از ۲ بار در روزهای بلند که فاصله سحر تا افطار ۱۷ تا ۱۶ ساعت می باشد توصیه نمی شود.

وی گفت: بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود با توجه به ساعت صرف افطار و تا وعده سحری میتوان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مثل شام سبک را صرف کرد که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

یادگاری با تاکید بر مصرف غذاهای سبک و مختصر در افطار عنوان کرد: این وعده غذایی باید شامل گروههای غذایی شیر و لبنیات، میوه و سبزی، نان و غلات برای افزایش قند خون باشد. نان، پنیر و سبزی" و "نان ،پنیر گردو و خرما یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام است.

او ذکر کرد: مصرف شیر گرم فرنی و یا شیر برنج و استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ کم چرب، آش کم حبوبات، حلیم بدون روغن و شکر در هنگام افطار مناسب است. حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته،ای فیبر پتاسیم و منیزیوم است و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی فرد روزه دار می شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی با توجه به اینکه استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر و برای دستگاه گوارش بسیار مفید و مانع بروز یبوست است توصیه کرد: در وعده سحری مقدار مناسبی از سبزی ها مصرف شود سبزیها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب علاوه بر تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کند.

یادگاری متذکر شد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود و مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب میشود شخص زودتر گرسنه شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی برای تامین آب مورد نیاز بدن توصیه کرد: پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن نوشیده شود. نوشیدن شربتهای سنتی و خانگی مانند خاک شیر، عرق بید مشک، شربت بهار نارنج و شربت آبلیمو نیز در این ایام برای تامین آب بدن مناسب است.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی – معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

شنبه 5 فروردین 1402

کلید واژه ها: معاونت بهداشت وعده سحری افراد روزه دار


نظر شما :