روزه داری در بیماری دیابت

۰۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۰ کد : ۳۳۳۱۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۱۰
دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: به هنگام روزه داری سطح انسولین خون در طی روز پایین تر از روزهای معمولی است. در واقع بدن از ذخایر انرژی خود یعنی گلیکوژن یا قند ذخیره شده در کبد و عضلات و همچنین از چربی موجود در بافت چربی برای تامین انرژی استفاده می کند که اینها موجب افزایش سطح انسولین خون نمی شوند و به همین دلیل هنگام روزه داری میزان انسولین خون کمی پایین تر از روزهای دیگر است.
روزه داری در بیماری دیابت

به گزارش وب دا مرکزی؛ رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: دیابت از جمله بیماری هایی است که بسته به میزان شدت و هم چنین نوع آن توصیه های متفاوتی برای روزه داری خواهد داشت. افراد مبتلا به دیابت که دارو دریافت می کنند، با توجه به شدت بیماری و با مشورت پزشک ممکن است مجاز به روزه داری باشند. در مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین دیابت نوع (۲) که دارای اضافه وزن بالا باشند BMI) بالاتر از ۲۸ دارند و با دریافت منظم دارو) بصورت ۲ بار در شبانه روز قندخون خود را کنترل می کنند روزه داری نه تنها مضر نیست بلکه می تواند مفید نیز باشد.

او گفت: افراد مبتلا به دیابت چه از نوع وابسته و چه غیر وابسته به انسولین که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده اند و قند خون آنها هنوز به حد قابل قبولی نرسیده، مبتلایانی که قند خون بالا داشته و از داروی خاص و فعالیت بدنی مناسب جهت درمان دیابت پیروی نمی کنند، مبتلایان به دیابت نوع ۱ وابسته به انسولین که در روز چند نوبت انسولین تزریق می کنند، دیابتی های مبتلا به عفونت، افرادی که در طول روز ۲ بار یا بیشتر به افزایش یا کاهش قند خون دچار می شوند، خانمهای باردار و یا شیرده مبتلا به دیابت، افراد سالخورده ی مبتلا به دیابت با تشخیص پزشک لازم است از روزه داری خودداری نمایند.

دکتر علیمحمدی با توجه به اینکه  افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و به طور کلی پرخوری در افراد دیابتی منجر به افزایش قند خون و افزایش وزن خواهد شد گفت: بیماران دیابتی در طول روزهای ماه رمضان مانند روزهای معمولی باید از دریافت کالری بیش از حد و هم چنین مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر بپرهیزند.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی عنوان کرد: انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین عارضه ای نخواهد داشت و وزن فرد باید در طول ماه رمضان روزانه کنترل شده و در صورت هر گونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیش تر از ۲ کیلوگرم حتما با پزشک مشورت شود.

دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه،ها ،چشم قلب و.... شده اند، هر چند ممکن است با روزه گرفتن دچار مشکل حادی نشوند ولی برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است روزه نگیرند و یا با متخصص مربوطه مشورت کنند.

معاون بهداشتی با اشاره به این که در صورت احساس هر گونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قندخون باید روزه را باز کنند گفت:  بعد از پایان ماه مبارک رمضان میزان و نوع داروی مصرفی و هم چنین رژیم غذایی باید به حالت قبل از ماه رمضان برگردد.

او در پایان متذکر شد: اگر برای خوردن سحری بیدار نشوند بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند؛ زیرا احتمال پایین افتادن قند خون و عوارض دیگر افزایش می یابد و اگر بعد از افطار قند خون بالای ۲۵۰ باشد لازم است شب بعد ۲۰ درصد از کالری دریافتی کم شود. اگر هنگام سحر نیز قند خون بالای ۲۰۰ باشد باید از غذای سحری دفعات بعدی ۲۰ درصد کم شود. چنانچه قند خون بالای ۳۵۰ باشد توصیه میشود اصولا روزه نگیرند.

کلید واژه ها: قندخون دیابت کاهش قند خون معاون بهداشتی


نظر شما :