مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

۳۰ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک‌فرزند هستند/ افزایش نرخ باروری نیاز به اقدامات اورژانسی دارد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۹ کد : ۳۴۳۷۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۱۷
مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: چند سالی برای اقدامات اورژانسی و حیاتی در افزایش نرخ باروری فرصت داریم که اگر این فرصت از دست برود با بحران جدی سالمندی رو به رو خواهیم شد.
۳۰ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک‌فرزند هستند/ افزایش نرخ باروری نیاز به اقدامات اورژانسی دارد

به گزارش وب دا مرکزی؛ میزگرد «بررسی بحران‌های سالمندی و نرخ پایین فرزند آوری در استان مرکزی» در آستانه روز ملی جمعیت با حضور مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان مرکزی و مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی در دفتر پایگاه خبری دیار آفتاب برگزار شد.

شهلا نظری مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این میزگرد اظهار کرد: بحران پیری جمعیت و کاهش نرخ فرزند آوری نیازمند عزم ملی است و قانون جمعیت که در آبان ۱۴۰۰ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ‌شده باید به نحو احسن اجرا شود و توسط دستگاه‌های مربوطه مورد رصد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: عدم پایش دستگاه‌های موظف به اجرای ماده‌های قانون جمعیت موجب می‌شود که سال‌ها این قانون به‌طور کامل اجرانشده و زمان از دست برود.

درصد سالمندی استان مرکزی بالاتر از میانگین کشوری است

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به درصد سالمندی استان مرکزی گفت: در حالی که ۱۱ درصد از جمعیت کشور سالمند است ولی این آمار در استان مرکزی حدود ۱۳ درصد است که نشان‌دهنده کاهش نرخ باروری است.

نظری افزود: نرخ باروری به معنای این است که یک خانم در طی دوران باروری چه تعداد فرزند می‌آورد که این نرخ در سال‌های ۶۵ حدود ۶ فرزند بوده و اکنون به‌جایی رسیده که زوج‌ها به‌جای خودشان نیز جایگزین ندارند.

نرخ باروری در استان مرکزی از نرخ متوسط کشور پایین‌تر است

وی بابیان اینکه نرخ باروری در استان مرکزی از نرخ متوسط کشور پایین‌تر است، بیان کرد: چند سالی برای اقدامات اورژانسی و حیاتی در افزایش نرخ باروری فرصت داریم که اگر این فرصت از دست برود و پنجره جمعیتی بسته شود با بحران جدی سالمندی رو به رو خواهیم شد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: با توجه به اینکه سالمندان، قشر مورد تکریم و ذخایر انسانی هستند، اما اگر در آینده جمعیت جوان و نیروی کار جوان نداشته باشیم که به سالمندان خدمات بدهند قطعاً قشر سالمندان نیز دچار مشکل خواهند شد.

نظری ادامه داد: با توجه به وضعیت خطیر کنونی، باید قانون جمعیت را به نحو احسن اجرا کنیم و دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز به عنوان زیر مجموعه وزارت بهداشت تعدادی از مواد اختصاصی و عمومی از قانون جمعیت را به عهده دارد که در این راستا قرارگاه جمعیت دانشگاه تشکیل و از ابتدای سال گذشته تاکنون ۱۳ جلسه قرارگاه جمعیت برگزار شده است.

 

وی اظهار کرد: اعضای قرارگاه جمعیت با توجه به دستورالعمل از بخش‌های مختلف دانشگاه از جمله حوزه بهداشت، درمان، آموزش، توسعه و پشتیبانی و بازرسی و... تشکیل شده تا با همکاری یکدیگر مواد قانون جمعیت و مصوبات این قانون را اجرا و پیگیری کنند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: کمیته رصد و پایش نیز با بررسی عملکرد کمیته‌های دیگر به اجرای قانون جمعیت کمک می‌کند و اگر هر یک از بخش‌ها به وظایف خود عمل نکند قطعاً مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

نظری با بیان اینکه گزارش عملکرد در خصوص اجرای قانون جمعیت به طور مستمر به وزارت خانه ارسال می‌شود، گفت: کارنامه جوانی جمعیت از طرف وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تعریف‌شده تا بر اساس عملکرد دانشگاه‌ها در اجرای مواد قانون جمعیت رتبه‌بندی کنند و دانشگاه اراک در این رتبه‌بندی جز دانشگاه‌های خوب شناخته شد.

وی با اشاره به محور‌ها و راهبرد‌های جوانی جمعیت اظهار کرد: تسهیل ازدواج جوانان با برگزاری کلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج ازجمله راهبرد‌های جوانی جمعیت است که دانشگاه علوم پزشکی اراک این کلاس‌ها را در ۶ ساعت برای زوج‌ها برگزار می‌کند و بسیار در تحکیم بنیاد خانواده، کاهش طلاق و حفظ خانواده‌ها و همچنین ترغیب زوج‌ها به فرزند آوری مؤثر است.

۳۰ درصد خانواده‌ها در استان مرکزی تک‌فرزند هستند

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: در استان مرکزی حدود ۳۰ درصد از خانواده‌ها، تک‌فرزند و بدون فرزند هستند که کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای این خانواده‌ها برگزار و تبعات تک‌فرزندی و بدون فرزندی به زوج‌ها گوشزد می‌شود.

نظری افزود: پیشگیری از سقط عمدی در حوزه بهداشت و درمان اولویت دارد و مشاوره‌هایی در این خصوص انجام می‌شود و بهورزها، مراقب سلامت و پزشک‌ها موظف هستند خانواده‌هایی که قصد چنین کاری را دارند از تبعات آن آگاه سازند.

وی با اشاره به پیشگیری و درمان ناباروری گفت: با توجه به اینکه زوج نابارور به دلیل تمایل به فرزند آوری نیاز به مشاوره و ترغیب ندارند بلکه فقط باید شرایط را برای درمانشان تسهیل کنیم بنابراین تسهیلاتی برای این زوج‌ها از جمله وام بانکی برای هزینه‌های درمان ناباروری و بیمه رایگان به مدت یک سال در نظر گرفته‌شده است.

فعالیت سه مرکز درمان ناباروری در استان مرکزی

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در استان مرکزی سه مرکز ازجمله بیمارستان امیرالمؤمنین به‌عنوان مرکز دولتی با تعرفه‌های دولتی، جهاد دانشگاهی رویان به‌عنوان مرکز نیمه‌دولتی و مرکز رستاک در بیمارستان سینا برای درمان ناباروری وجود دارد.

نظری افزود: افزایش کمیت و کیفیت دوران بارداری از جمله راهبر‌های جوانی جمعیت است که در دستور کار قرار گرفته و شرایط بارداری و زایمان ایمن برای مادران باردار فراهم شده است.

کلید واژه ها: جمعیت قانون جمعیت خانواده جمعیت سلامت خانواده جمعیت گروه سلامت خانواده جمعیت جوانی جمعیت قرارگاه جمعیت جمعیت معاونت جمعیت معاونت بهداشتی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه


نظر شما :