پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیا۴۰۲ت ۱

۰۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۴ کد : ۳۴۶۰۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۲۰
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک با ارسال پیامی، روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات را گرامی داشت.
پیام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیا۴۰۲ت ۱

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیمحمدی رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی ذکر کرد: هرساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی دخانیات۳۱ ماه می (۱۰خردادماه) اقدامات گسترده‏ای حول محور شعار سازمان جهانی بهداشت به‌منظور ارتقای آگاهی جامعه جهانی در مورد اثرات زیان‌بار استفاده از محصولات دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات انجام ‏می‏شود.

او گفت: شعار سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۳، بر عنوان  People need food, not tobacco” ”  مردم به غذا نیازد دارند نه به دخانیات تاکید  دارد و شعار هفته ملی بدون دخانیات سال۱۴۰۲ «ﺣﻔظ ﺳﻼﻣت ﻣردم ﺑﺎ ﻣﻣﻧوﻋﯾت ﺟﺎﻣﻊ ﺗﺑﻠﯾﻐﺎت دﺧﺎﻧﯾﺎت» تعیین شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر استعمال دخانیات از دست می دهند که ۱.۲ میلیون نفر آنها در معرض مواجهه با دود حاصل از مصرف دخانیات توسط دیگران، بوده اند.

دکتر علیمحمدی با بیان اینکه هر ۴ ثانیه یک نفر جان خود را بر اثر مصرف دخانیات از دست می دهد، خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده که در صورتی که اقدامی عاجل جهت کنترل مصرف دخانیات انجام نشود تا پایان قرن ۲۱، حدودا یک میلیارد نفر از مردم جهان قربانی این اپیدمی مرگبار خواهند شد.

 او با عنوان اینکه یکی از ترفندهای دخانی، معرفی محصولات دخانی جدید مانند سیگارهای الکترونیک، سیستم های ایجاد بخار(ویپ) و سیستم های گرم کننده تنباکو به عنوان محصولات بی خطر است گفت: جوانانی که با گمراهی و ترفندهای صنایع دخانی برای اولین بار مواد دخانی را تجربه می کنند، به راحتی در آنها وابستگی به نیکوتین ایجاد شده و به یک مصرف کننده دائمی مواد دخانی تبدیل می شوند.

دکتر علیمحمدی ذکر کرد: یکی از مهمترین راهکارهای حفاظت جوانان از آسیب ها و صدمات ناشی از مصرف دخانیات، ممنوعیت کامل تبلیغات است. صنایع دخانی از طرق مختلف از جمله تولید محصولات دخانی، جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات در نهایت به کام مرگ می روند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان کم خطر و کم آسیب به جای سیگارهای معمولی، ترفندی دیگر از صنایع دخانی است. وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیک با آسیب به کیسه های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. درواقع، هیچ نوع تنباکوی بدون دودی، جایگزین ایمنی برای سیگار نیست.

او گفت: طبق مستندات جهانی، یکی از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کاهش شیوع استعمال محصولات دخانی به عنوان کالای آسیب رسان سلامت، افزایش قیمت محصولات دخانی از طریق مالیات است

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

جمعه 5 خرداد ماه

کلید واژه ها: دخانی محصولات دخانی صنایع دخانی دخانیات مصرف دخانیات محصولات بهداشت جهانی بهداشت


نظر شما :