کم کاری تیروئید چیست؟

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۱ کد : ۳۴۶۷۹ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۹۶
کم کاری تیروئید به حالتی اطلاق می شود که غده تیروئید شما مقادیر کافی از هورمونهایی مهم و خاصرا تولید نکند. کم کاری تیروئید تعادل طبیعی واکنشهای شیمیایی بدنتان را مختل می کند .
کم کاری تیروئید چیست؟

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر میرشفیعی رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت: کم کاری تیروئید در مراحل اولیه اش به ندرت سبب ظهور علایم بیماری می شود ولی در اغلب مواقع، کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند سبب ایجاد پاره ای از مشکلات در سلامتتان گردد از جمله:چاقی، درد مفصل، ناباروری و بیماری قلبی

او بیان کرد: نکات خوب در مورد کم کاری تیروئید این است که برای تشخیص آن آزمایشهای دقیق سنجش عملکردتیروئید در دسترس هستند و درمان کم کاری تیروئید با هورمونهای تیروئید سنتتیک معمولا راحت، ایمن و موثر است وقتی که دوز مناسبی از دارو مصرف شود.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی گفت: بیماری کم کاری تیروئید انواع مختلف دارد که عبارتند از

        کم کاری تیروئیداولیه : Hypothyroidism) (Primaryشایعترین نوع است که غده تیروئید توان ساختن هورمون  طبیعی و به اندازه کافی را ندارد.

        کم کاری تیروئید مرکزی یا ثانویه : ( Secondery or Central Hypothyroidism) اختلال در سنتز هورمون تیروئید به علت اختلال در ترشح TSH (هورمون محرک تیروئید) است .

        کم کاری تیروئید محیطی  (Peripheral   Hypothyroidism  ) اختلال در فعالیت ، متابولیسم و انتقال هورمون  تیروئید است.

میرشفیعی با توجه به اینکه کمبود هورمون تیروکسین در بدن نوزاد، به هر علتی،‌ "بیماری کم کاری تیرویید نوزادان" نامیده می شود گفت: این بیماری در بدو تولد معمولا" علامت مشخصی ندارد و بهترین روش شناسایی بیماران انجام غربالگری نوزادان است. اهمیت این بیماری در این است که اگر بیماری تشخیص داده نشود یا درمان دیر شروع شود و یا کنترل بیماری مناسب نباشد، بیمار به عقب‌ماندگی ذهنی دچار می‌شود.

با ذکر این نکته که بیماری کم‌کاری تیرویید نوزادان می تواند به صورت دایمی و گذرا باشد؛ رئیس گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت : در نوع گذرا بیمار تا مدتی (این مدت می‌تواند از حدود 2 هفته تا 3 سال طول بکشد) نیاز به درمان داشته باشد و بعد از آن با شروع به کار تیرویید و تولید مقدار کافی هورمون درمان قطع شده و دیگر نیاز به مصرف قرص لووتیروکسین نباشد.

در نوع دایمی بیمار تا پایان عمر نیاز به مصرف قرص لووتیروکسین دارد و نباید دارو را قطع نماید. البته دوز دارو ممکن است، بر اساس نیاز بیمار و آزمایش های هورمونی وی، کم و زیاد شود، اما قطع کامل نخواهد شد.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

یکشنبه 7 خرداد ماه

کلید واژه ها: بیماری گروه بیماری رئیس گروه بیماری بیماری کم بیماری کم کاری تیروئید کاری تیروئید کم کاری تیروئید کم کم کاری


( ۱ )

نظر شما :