چالش‌های فاصله سنی زیاد بین فرزندان

۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۳۵۰۶۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۴۳
تاخیر در تولد فرزند اول و فاصله سنی زیاد بین فرزندان برای زوج‌های ایرانی چالش‌هایی را به دنبال دارد.

به گزارش وب دا مرکزی؛ کارشناس ارشد مشاوره مامایی و مدرس مرکز مشاوره پیش از ازدواج می‌گوید: اگر سن مادر بالای ۳۵ سال باشد، قدرت باروری کاهش می‌یابد و فرصت برای داشتن فرزند دوم کمتر می‌شود.
چالش‌های فاصله سنی زیاد بین فرزندانبه گفته خاکشور وقتی فرزند اول شش ماهه شد مادر می‌تواند برای بارداری بعدی برنامه ریزی کند و البته فاصله مناسب بین فرزندان حداقل یک سال مناسب است.
او افزود: مادران کمتر از ۳۵ سالی که فرزند یک ساله دارند می‌توانند در فاصله ۱۸ تا ۲۴ ماه برای بارداری بعدی برنامه ریزی کنند.
روانشناس بالینی می‌گوید: وقتی فاصله سنی بین فرزندان بیشتر از ۵ تا ۶ سال باشد ارتباط مناسب بین آنان برقرار نمی‌شود و فرزند تازه متولد شده در دنیای بیگانه‌ای قرار می‌گیرد.
دکتر مرادی معتقد است: در این شرایط فرزند تازه متولد شده تنها می‌ماند و ارتباط او با پدر و مادر و فرزندان قبلی کمرنگ‌تر می‌شود.
کارشناس جوانی جمعیت و باروری سالم مرکز بهداشت استان مرکزی هم با اشاره به اینکه تاخیر در فرزندآوری می‌تواند منجر به افزایش سن زوجین شود و تعداد فرزندآوری را کم کند گفت: آمار تک فرزندی و بدون فرزند در استان مرکزی نسبت به کشور بیشتر است.
احمدلو تعداد زوج‌های بدون فرزند نسبت به کل خانواده‌های استان مرکزی را هفت درصد عنوان کرد و افزود: ۲۳ درصد خانواده‌ها هم تک فرزند هستند.
او گفت: افزایش فاصله بین ازدواج و تولد فرزند اول در استان مرکزی سه و نیم تا چهار سال و تولد با تاخیر در فرزند‌های بعدی پنج و نیم سال است که این موضوع یکی از مولفه‌های کاهش نرخ باروری است.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: فرزند سال مرکزی استان مرکزی فاصله استان فرزندان


( ۱ )

نظر شما :