یکی از مواد معدنی مهم و مورد نیاز بدن " ید " می باشد .

۲۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵ کد : ۳۵۱۰۶ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۴۴
ید پس از وارد شدن به بدن ازطریق غده تیروئید جذب می شود و در ساخته شدن هورمون های تیروئید نقش اساسی دارد.
یکی از مواد معدنی مهم و مورد نیاز بدن " ید " می باشد .

به گزارش وب دا مرکزی، رئیس گروه بیماری های غیرواگیر گفت: هورمون های ترشح شده بر اثر ید در فعالیت های مهم بدن مانند رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت و ساز مواد غذایی، حفظ دمای بدن، تولید انرژی، عملکرد طبیعی مغز و سلول های عصبی نقش اساسی دارد.

دکتر میرشفیعی با توجه به اینکه کمبود ید می‌تواند اثرات دردسرسازی در بدن داشته باشد بیان کرد: این نوع کمبود در اثر مصرف ناکافی خوراکی‌های غنی از ید رخ می‌دهد. سطوح پایین ید در بدن کارکرد دستگاه ایمنی بدن را مختل می‌کند و می‌تواند در موارد شدید به سقط جنین منجر شود.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی عنوان کرد: کمبود ید در بدن می‌تواند باعث ایجاد گواتر یا بزرگ شدن غده‌ی تیروئید شود. کمبود ید به دلیل تحریک بیش از اندازه‌ی غدد تیروئید توسط هورمون‌های تیروئید باعث بزرگ شدن این غدد می‌شود.

او با ذکر این مساله که کمبود شدید ید در زنان باردار می‌تواند به کرتینیسم منجر شود گفت: کرتینیسم وضعیتی است که به نارسایی غده‌ی تیروئید، جلوگیری از رشد جسمی، ناشنوایی، و اسپاستیسیتی منجر می‌شود. این مشکلات در صورت تشخیص زودهنگام در مراحل اولیه با مصرف مکمل‌های ید قابل درمان هستند.

دکتر میر شفیعی در پایان متذکر شد: نیاز روزانه بدن به ید بین 100 تا 150 میکروگرم است و مقدار مورد نیاز هر فرد به این ماده به طور متوسط در تمام طول عمر یک قاشق چایخوری است.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

جمعه خرداد ماه 1402

کلید واژه ها: ید کمبود ید بدن کمبود تیروئید منجر ی


نظر شما :