تب خونریزی دهنده کریمه کنگو؛ خطرناک اما قابل پیشگیری

۰۱ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۹ کد : ۳۵۲۷۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۶۹
تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی است که علائم پر سروصدایی دارد و در صورتی‌که به موقع درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.
تب خونریزی دهنده کریمه کنگو؛ خطرناک اما قابل پیشگیری

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تب کریمه کنگو یک بیماری واگیردار است و می‌تواند برای اطرافیان بیمار مشکل‌ساز باشد. این بیماری از طریق دام‌ها منتقل و انتقال می‌تواند از طریق گوشت زنده و یا مرده باشد. برای تشخیص این بیماری و درمان آن باید با پزشک مشورت و فرد مشکوک به این بیماری  باید قرنطینه شود.

او با اشاره به اینکه بیمار مشکوک به تب خونریزی‌دهنده تب کریمه که به نوعی با دام ذبح ‌شده در ارتباط بوده است گفت : فرد مشکوک علائمی مانند: تب، سردرد شدید، درد عضلانی، خونریزی از بینی، استفراغ خونی، خونریزی زیر جلدی(کبودی) دارد و باید بلافاصله به مراکز درمانی منتقل و تحت نظر پزشک داخلی در مکان قرنطینه بستری شود. در ضمن تمام کسانی که با او در ارتباط بوده‌اند نیز باید تحت مراقبت و درمان‌های اولیه ضدویروسی قرار گیرند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان اینکه عامل ایجاد این بیماری کنه هیالوما است عنوان کرد: این حشره با گزش خود می‌تواند ویروس بیماری‌زا را وارد بدن فرد سالم کند و بدن میزبان را آلوده نماید. این ویروس به راحتی از طریق نیش و یا از بافت‌های آلوده شده به فرد سالم منتقل می‌شود و ایجاد بیماری و مشکل می‌کند. این ویروس در بدن تکثیر و بیماری‌زایی ویروس شروع می‌شود. علائم ناشی از عفونت به طور ناگهانی بروز می‌کنند.

دکتر علیمحمدی گفت: این بیماری از روش‌های مختلفی ممکن است انتقال پیدا کند. یکی از راه‌های انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم فرد سالم با کنه‌ی آلوده به ویروس است و یکی دیگر از راه‌های آلوده شدن به این بیماری این است که کنه‌ی آلوده یا حشره‌ی آلوده را روی پوست فشار داده و بر روی پوست شما له شود و با خون او در تماس باشید. با مایعات پشه‌ی آلوده هم به این بیماری آلوده می‌شوید زیرا ویروس از طریق بافت آلوده هم منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ذکر کرد : برای درمان این بیماری باید نکته‌ی مهمی را در نظر داشته‌باشید. این بیماری باید با درمان‌های حمایتی درمان و نمی‌توان به طور مسقیم به درمان خود بیماری پرداخت. اما با درمان‌های علامتی و حمایتی می‌توان بسیاری از مشکلات را برطرف کرد. باید مایعات بدن بیمار را تامین زیرا ممکن است که با تب شدیدی که بیمار با آن مواجه شده‌است، آب بدن خود را از دست بدهد. پس از این جهت باید مراقب بیمار باشد یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد، این است که تعادل الکترولیت‌های بیمار باید حفظ شود. اگر این الکترولیت‌ها با اسهال یا استفراغ دفع شوند، ممکن است که شرایط بیمار وخیم شود واکسیژن رسانی به بیمار باید تامین شود و نباید بدون اکسیژن بماند.

او گفت: بیماری تب کریمه کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در بیشتر موارد قابل درمان خواهدبود. عوارض این تب شامل موارد زیر است:

  • کلیه‌ها به سرعت از بین می‌روند.
  • ممکن است به طور ناگهانی کبد دچار نارسایی شود.
  • در مواردی ممکن است که نارسایی شش‌ها و نارسایی تنفسی برای فرد باقی بماند.
  • ۳۰٪ بیماران در هفته‌ی دوم بیماری از بین می‌روند.

تب کریمه کنگو به راحتی قابل پیشگیری است. بی‌شک اگر ذبح دام در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی باشد، از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به مردم، نگرانی وجود نخواهد‌داشت. تهیه گوشت از مراکز مورد تایید بهداشتی و دامپزشکی و فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت ۳ تا ۴ ساعت، ویروس تب کریمه کنگو را از بین می‌برد. پختن درست و کامل گوشت مصرفی نیز همین اثر را خواهد‌داشت.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان متذکر شد: متاسفانه این بیماری خطرناک واکسن ندارد، اما بهترین و موثرترین راه درمان تب کریمه کنگو رسیدگی سریع به افراد مشکوک به بیماری است. همچنین پیشگیری از آن به‌راحتی و با رعایت نکات ایمنی و جلوگیری از شیوع بیماری ممکن است.

کلید واژه ها: بیماری تب تب کریمه تب کریمه کنگو درمان آلوده ی آلوده آلوده ویروس بیمار ویروس


نظر شما :