کشتارگاه اراک تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد

۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۶:۴۳ کد : ۳۵۵۸۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۲۲
به گفته کارشناسان بخش سلامت استان مرکزی، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به شمار می‌رود که در صورت انتقال تا ۳۰ درصد تلفات در جامعه انسانی را به همراه دارد و با توجه به نبود پیش سردکن مناسب در کشتارگاه اراک در صورت ورود دام آلوده به این کشتارگاه امکان انتقال بیماری به مردم وجود دارد، بنابراین می‌طلبد متولیان امر نسبت به به‌روزرسانی و تجهیز کشتارگاه اراک به سردخانه در اسرع وقت اقدام نمایند.
کشتارگاه اراک تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد

به گزارش وب دا مرکزی، عباس اسماعیلی معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: کشتارگاه اراک به عنوان تنها کشتارگاه این شهرستان به صورت سنتی فعالیت می‌کند و به گفته مسئولان نداشتن پیش سردکن از جمله مهمترین مشکلات این کشتارگاه به شمار می‌رود چرا که عدم نگهداری لاشه دام در دمای صفر تا چهار درجه به مدت ۲۴ ساعت می‌تواند مشکلاتی را برای سلامت مردم به همراه داشته باشد.

 

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی نیز گفت: کشتارگاه اراک در واقع از گذشته به این شهرستان به ارث رسیده و با توجه به چرخه اقتصاد دامداری، تولید و توزیع گوشت و سودآوری این حوزه باید حاکمیت با بخش خصوصی به این مهم ورود پیدا کرده و کشتارگاه بهداشتی و قابل قبولی را برای شهرستان ایجاد کنند.

«عباس اسماعیلی» افزود: ۲ تا سه مورد اصلاحاتی در کشتارگاه اراک انجام شده ولی این کشتارگاه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

وی ادامه داد: اکنون کشتارگاه اراک از نظر حفاظت فردی کارکنان کشتارگاه، بار میکروبی لاشه و سلامت لاشه به دلیل معاینات اداره کل دامپزشکی استان مرکزی به مرحله قابل قبولی رسیده‌ است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: بار میکروبی و حفاظت فردی کارکنان کشتارگاه اراک به دلیل ارتباط آنان با لاشه دام‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به این افراد بسیار مهم است.

اسماعیلی با یادآوری نزدیکی روز جهانی بیماری مشترک بین انسان و دام گفت: بیماری تب کریمه خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام به انسان منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در صورت انتقال به انسان تا ۳۰ درصد کشندگی داشته و در صورت طغیان تا ۸۰ درصد نیز خطر کشندگی در جامعه انسانی به همراه دارد و یکی از راه های جلوگیری از انتقال این بیماری رعایت نکات بهداشتی در مراحل ذبح، کشتار، بسته بندی و قطعه بندی است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار کرد: با نگهداری لاشه دام تا ۲۴ ساعت و آلایش دامی تا ۴۸ ساعت در سردخانه به شدت خطر انتقال بیماری بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان کاهش می یابد.

اسماعیلی افزود: ظرفیت پیش سردکن کشتارگاه اراک کم بوده وعدم ایجاد دمای دمای مناسب در این واحد موجب شده این خطر به صورت کامل از بین نرفته و خطر انتقال بیماری وجود داشته باشد.

وی گفت: اگر تاکنون اتفاق نیفتاده و موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کنگو در شهرستان اراک مشاهده نشده به دلیل سم پاشی‌ها و از بین رفتن کنه‌ها در محل نگهداری دام‌ها در شهرستان اراک بوده است.

معاون فنی مرکز بهداشت مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت ورود دام آلوده به کشتارگاه اراک، خطر بتلای مردم به این بیماری وجود دارد.

 

کلید واژه ها: کشتارگاه کشتارگاه اراک بیماری انتقال بیماری بیماری تب بیماری مشترک بیماری مشترک انسان دام بیماری تب خونریزی بیماری تب خونریزی دهنده بیماری مشترک انسان


نظر شما :