توصیه های بهداشتی در خصوص نذورات و اطعام دهی در مراسم عزاداری محرم و صفر

۲۸ تیر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۲ کد : ۳۶۰۴۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۲۸۴
معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بر رعایت توصیه های بهداشتی در خصوص نذورات و اطعام دهی در مراسم عزاداری محرم و صفر تاکید کرد.
توصیه های بهداشتی در خصوص نذورات و اطعام دهی در مراسم عزاداری محرم و صفر

به گزارش وب دا مرکزی، با توجه به آغاز ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان کنترل عوامل محیطی به منظور حفظ و ارتقای سلامت عزاداران ضروری بوده و نظارت بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایا و هیئت ها و موکب ها و تهیه و توزیع بهداشتی نذورات در مراسم عزاداری برای پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با آب و غذا به ویژه بیماری های عفونی روده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی جهت حفظ  سلامت شهروندان و پیشگیری از بروز طغیان بیماریها ی منتقله از آب و غذا  در بین سوگواران ،موارد ذیل را توصیه کرد:

  1. در صورت پخت و پز بایستی هرگونه پخت وپز در مکان هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد .
  2. کلیه افراد درگیر در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.
  3. مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و توصیه می گردد از مواد غذایی مشمول بسته بندی که مورد تایید وزارت متبوع است استفاده شود .
  4. از فراورده های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی است استفاده شود .
  5. ذبح و قربانی در جلوی هیئت انجام نشود.
  6. از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا ودارو در تهیه و پخت غذا، برنج استفاده شود .
  7. در تهیه غذا از روغن های دارای مجوز ساخت ازسازمان غذا و داروبا ترانس پایین استفاده شود .
  8. از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.
  9. از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) خودداری گردد.
  10. در صورت الزام به نگهداری  مواد غذائی بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر 4درجه سانتی گراد یا در بالای 63 درجه سانتی گراد (روی شمعک گاز) نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر 63درجه نرسد.
  11. از بسته بندی غذا بیش از دوساعت قبل از مصرف خودداری شود. ( بعضاً هیئت ها و نذر دهنده ها غذا را چند ساعت قبل از مصرف عزاداران بسته بندی می کنند که این کار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می شود.)
  12. از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.
  13. از آب آشامیدنی سالم استفاده گردد.
  14. در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب دارای مجوز از غذا و دارو استفاده شود.
  15. استفاده از ظروف یکبار مصرف فاقد مجوز و مشخصات و همچنین ظروف پلی استایرنی (ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری گردد.
  16. از توزیع آب، شربت و یا شیر فاقد بسته بندی در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم جداً خود داری گردد.
  17. ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام گردد.

کلید واژه ها: غذا آب غذا مواد نگهداری مواد مواد غذایی غذایی ظروف بسته توزیع


( ۱ )

نظر شما :