یک زندگی ، یک کبد

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰ کد : ۳۶۲۹۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۶۴
شما فقط یک زندگی و فقط یک کبد دارید. هپاتیت می تواند هر دو را ویران کند.
یک زندگی ، یک کبد

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر علیمحمدی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: کبد هر روز بیش از 500 عملکرد حیاتی را بی صدا انجام می دهد تا ما را زنده نگه دارد.

او با توجه به اینکه هپاتیت های ویروسی یکی از اصلی ترین چالشهای سلامتی در جهان هستند و بار این بیماری در جهان بالا است بیان کرد: عفونت هپاتیت، خاموش است و علائم آن تنها پس از پیشرفت بیماری ظاهر می شود. اگرچه انواع مختلفی از ویروس‌های هپاتیت از A تا E وجود دارد اما هپاتیت B و C نگران‌کننده‌ترین آنها هستند و هر روزه باعث بروز نزدیک به 8000 عفونت جدید در جهان می‌شود که عمدتاً شناسایی نمی گردد.

علیمحمدی گفت: بیش از یک میلیون مرگ ناشی از هپاتیت در هر سال و یک عفونت مزمن جدید در هر ده ثانیه در دنیا به ثبت می رسد و به همین دلیل است که سلامت کبد برای سلامت انسان، اساسی است و می توان از بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت جلوگیری کرد. از آنجا که واکسن ها و درمان های موثری برای هپاتیت B و حتی درمانی برای هپاتیت C وجود دارد، می توانیم از خود و عزیزانمان محافظت کنید.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه راههای انتقال ویروس هپاتیت B &C تقریبا مشابه است این راهها را بیان کرد:

1-انتقال از راه خون و فرآورده های خونی آلوده مانند استفاده مشترک از وسایل تزریقی شامل سرنگ و سوزن آلوده،دریافت خون یا فرآوردههای خونی غربال نشده، خالکوبی/ تاتو و پرسینگ با ابزار آلوده،درمان پزشکی یا دندان پزشکی در محیط های غیر بهداشتی یا استفاده از تجهیزات غیر استریل، تماس اتفاقی پرسنل بهداشتی درمانی غیر ایمن با خون و ترشحات بدن افراد مبتلا،تیغ ریش تراشی، قیچی و ماشین اصلاح مشترکی که به خون فرد مبتلا آلوده شده باشد وبلافاصله بدون تمیز کردن، مورد استفاده قرار گیرد،هم چنین استفاده از مسواک آلوده به صورت مشترک

2-انتقال ویروس از طریق ارتباط جنسی

3-انتقال از مادر مبتلا به نوزاد (انتقال عمودی یا ورتیکال) انتقال عمودی به انتقال ویروس از مادر به فرزند در دوران بارداری ،حین زایمان یا دوران نوزادی گفته میشود. شیردهی باعث انتقال ویروس نمی شود.

علیمحمدی در پایان متذکر شد: کشور ایران جزو کشورهای با شیوع نسبتاً پایین (زیر 2 درصد) از نظر هپاتیت B و با شیوع پایین (بین 1-0 درصد) از نظر هپاتیت C در جمعیت عمومی می باشد و با توجه به اقدامات و فعالیتهای صورت گرفته توسط همکاران حوزه بهداشت در سطوح ستادی و محیطی در سال گذشته، روند بیماریابی هپاتیت B و C در جمعیت پرخطر و در معرض خطر سرعت بیشتری گرفته، بطوریکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1401 جزو 10 دانشگاه با بالاترین بروز هپاتیت B و C در کشور محسوب می گردد.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

یکشنبه 8 مرداد ماه 1402

کلید واژه ها: هپاتیت هپاتیت B هپاتیت b c انتقال انتقال ویروس c b c b آلوده ویروس


( ۱ )

نظر شما :