تغذیه با شیر مادربهترین سرمایه گذاری سلامت

۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۷ کد : ۳۶۳۶۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۳۲
با توجه به بزرگداشت هفته جهانی شیرمادر( ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه مصادف با ۱تا ۷ آگوست ) در همین راستا آژانس بین المللی ترویج تغذیه با شیر مادر(WABA ) مطابق با روال هرسال شعار این هفته را " نگاهی نو به شیردهی مادران شاغل در خانواده، محل کار و جامعه " اعلام نموده است.
تغذیه با شیر مادربهترین سرمایه گذاری سلامت

به گزارش وب دا مرکزی، معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت شعار امسال با 4 هدف زیر تعیین شده است:

  1.  آگاه کردن جامعه  در مورد والدین شاغل  از نظر شیردهی و فرزندپروری
  2.   زیر ساخت و ظرفیت سازی از طریق ارائه مرخصی با پرداخت کامل حقوق و حمایت در محل کار به عنوان ابزاری مهم برای امکان  شیردهی
  3.   اقدام برای بهبود شرایط کار و حمایت های مرتبط  برای شیردهی
  4.  نقش پذیر کردن افراد و سازمان ها  در جهت افزایش همکاری و حمایت از شیردهی در محل کار

او بیان کرد: اشتغال مادران ، تداوم شیردهی و استمرار تغذیه با شیرمادر تاثیر بسزایی بر سلامت مادر و کودک دارد و به عنوان یک اولویت بهداشتی در کشور ترویج و حمایت می شود.ترویج تغذیه با شیرمادر در محیط های کار یک ضرورت مهم است، زیرا زنان بخش مهمی از نیروی کار جامعه را تشکیل می دهند .
علیمحمدی گفت:  بسیاری از زنان اشتغال به کار و فعالیت های اجتماعی را با وظیفه مادری خود ادغام می کنند. زنان معمولا پس از مرخصی زایمان به سر کار باز می گردند. مطالعات نشان داده که بازگشت به کار دلیل عمده ای برای از شیرگیری زودرس و روش های نامطلوب تغذیه شیرخواران است.تغذیه کودک با شیر مادر، مزایای اقتصادی قابل توجهی دارد از جمله باعث کاهش هزینه های درمانی می شود

او با عنوان اینکه تغذیه با شیر مادر یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای سلامت و بقای کودکان و زنان است، گفت:  در بسیاری از جوامع، زنان از طریق به اشتراک گذاشتن وظایف خود، حمایت از یکدیگر و غالبا کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده از جمله مادربزرگ، مسئولیت هایشان را مدیریت می کنند. امروزه مردان مسئولیت بیشتری را برعهده می گیرند و بنابراین والدین هر دو نیاز به حمایت دارند.مراقبت از شیرخوار مسئولیت مشترک همه والدین است، بنابراین حق مرخصی پدری برای ترویج مشارکت بیشتر پدران در عهدار شدن مسئولیت مراقبت، اهمیت دارد.
رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: مرخصی برای مادران منجر به سلامت بهتر کودک می شود زیرا مادر راقادر می سازد، دفعات شیردهی را افزایش دهد.همه مادران شاغل (کارمند/ کارگر/ کار خانگی) رسمی و غیر رسمی اگر بخواهند شیردهی بهینه و کامل داشته باشند  به مرخصی زایمان کافی نیاز دارند. آنها باید ساعت استراحت مناسب (پاس شیر) ، تسهیلات محل کار و حمایت از شیردهی ، دوشیدن و نگهداری شیر مادر را دریافت کنند.
علیمحمدی عنوان کرد: شیردهی یک کار گروهی است و والدین (مادر و پدر)  به اطلاعات وحمایت برای  نقش های مختلف محوله  نیاز دارند. والدین برای ایجاد امکان شیردهی به حمایت کل جامعه نیاز دارند. باید زنجیره گرم (Warm Chain) حمایت از شیردهی شامل  بخش بهداشت، محل کار و جامعه ایجاد شود.   
معاون بهداشتی در پایان متذکر شد: محل کار حمایت کننده، دسترسی به مرخصی والدین  و مرخصی پدری کافی، می تواند به والدین غیر شیرده این امکان را بدهد که برای مشارکت در مسئولیت های معمول خانه وقت داشته باشند و حمایت های دیگری را  فراهم کنند  تا مادر را قادر سازد که  شیر بدهد و در نتیجه سلامت کودک ارتقا می یابد. این نتایج باعث غیبت کمتر و افزایش بهره وری در کار می شود که برای کارفرمایان نیز مفید است.


گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

سه شنبه 10 مرداد ماه 1402

کلید واژه ها: کار محل کار کار حمایت شیردهی حمایت شیردهی حمایت والدین مرخصی مادر شیر مادر


نظر شما :