پیام کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشت بمناسبت روز بهورز

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵ کد : ۳۷۲۶۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۲۰
پیام کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشت بمناسبت روز بهورز

خانه‌های بهداشت به عنوان محیطی‌ترین واحد بهداشتی شهرستان و مستقر در روستا، که نماد توسعه نظام مراقبت‌های اولیه سلامت بوده، اثرات ارزشمندی در ارتقاء و بهبود شاخص‌های سلامت داشته و دارند. تاسیس این مراکز با هدف کمک‌رسانی هر چه بیشتر به روستاییان از طریق ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی به جمعیت تحت پوشش صورت گرفت. تحقق فقرزدایی از روستاها که یکی از اهداف انقلاب اسلامی می‌باشد نیز از دیگر دلایل آغاز به کار این واحدها بود.

به گزارش وب دار مرکزی، فاطمه قنبری کارشناس مسئول آموزش بهورزی معاونت بهداشت گفت : به‌منظور تأمین نیروی انسانی کارآمدجهت ارائه خدمات بهداشتی درمانی در خانه‌های بهداشت، در مراکز آموزش بهورزی تحت آموزش مربیان مجرب تربیت افرادی آغاز گردید که «بهورز» نام گرفتند. بومی بودن بهورزان، ارتباط دائم ایشان با مردم، ثبت دقیق اطلاعات بهداشتی و نظارت مستمر از عوامل عمده پوشش مطلوب خانه‌های بهداشت بوده است.

همچنین شناخت جمعیتی و جغرافیایی منطقه، برقراری ارتباط با مردم و توانایی جلب مشارکت آن‌ها در روستاهای اصلی و قمر از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های بهورزان به‌شمار می‌رود. نقش این همکاران در آموزش سلامت، خود مراقبتی، ارائه خدمات پیشگیری و مراقبت از بیماری، ارائه مراقبت‌های تغذیه‌ای و بهداشت خانواده و مدارس و بهداشت محیط نیز بسیار ارزشمند است.

بهورزان مسئولیت مراقبت‌های عمومی، بهداشت حرفه‌ای، درمان‌های ساده علامتی، پیشگیری و کاهش عوارض دوران بارداری و زایمان و تولد نوزادی سالم، واکسیناسیون کودکان و... را نیز برعهده دارند که مجموعه این اقدامات اثری بی‌بدیل در ارتقای خدمات ارائه شده در نظام سلامت در مناطق روستایی داشته است. ضمن تبریک 12 شهریور سالروز آغاز به کار خانه‌های بهداشت و فرا رسیدن «روز بهورز» از تلاش خستگی‌ناپذیر این همکاران عزیز قدردانی نموده ، امیدوارم با همدلی و کار بیشتر، در خدمت به ملت شریف ایران، بیش از پیش موفق و موید باشند.

 گیتا نادری ، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

شنبه 11 شهریور ماه 1402

کلید واژه ها: بهداشت خانه بهداشت ارائه مراقبت خانه بهداشتی سلامت


نظر شما :