درحال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین درکشوراست.

۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۶ کد : ۳۷۹۶۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۱۴
سالانه تقریبا ۲۰/۵-۲۱ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می کنندکه ۳۱% کل مرگهای جهانی و نیمی از مرگهای ناشی از بیماری های غیرواگیر را شکل می دهد.اکثریت این مرگ ها ناشی از بیماری عروقی قلب است که به شکل حملات قلبی و سکته های مغزی تظاهر می کنند.
درحال حاضر بیماری قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا و همچنین درکشوراست.

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر  میرشفیعی رئیس گروه بیماری های غیرواگیر گفت: عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی و سکته های مغزی شامل مصرف دخانیات و  الکل، رژیم غذایی ناسالم وکم تحرکی می باشدکه به نوبه خود درافراد به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا ، اضافه وزن و چاقی تظاهرمی کنند.

او بیان کرد: برگزاری روز جهانی قلب نقش بسیار مهمی درآگاهی از این عوامل خطر و اصلاح شیوه زندگی دارد و اقدامی موثر در جهت افزایش آگاهی مردم جهان از بیماری های قلبی عروقی بوده است و این آگاهی از زمان پیشنهاد این مناسبت ازسال1999به سرعت رشد کرده و با مشارکت و حمایت وسیع جهانی همراه بوده است. به عبارت دیگر طرح این مناسبت موفق ترین بسیج علیه بیماریهای قلبی عروقی بوده است .این روز یک فرصت جهانی است که می توان برای ارتقای آگاهی عمومی وتشویق افراد، خانواده ها، جوامع و دولت ها برای اقدام فوری علیه بیماری قلبی عروقی استفاده کرد.

میرشفیعی فرمود: هرفردی درکاهش مرگ های زودرس و بار ناشی از بیماری های  قلبی عروقی و ارتقای سلامت قلب برای زندگی طولانی تر و با کیفیت بهتر نقش دارد و می تواند به مردم دنیا برای سلامت قلب زندگی طولانی تر و بهترکمک کند. محیط نیزباید برای مداخلات درجامعه وپاسخ به افزایش بار بیماری قلبی عروقی درسطح جهانی آمادگی داشته باشدو خدمات بهداشتی درمانی و قوانین مرتبط مجدد بازنگری شوند.

او با توجه به اینکه امسال روز جهانی قلب در روز جمعه 7 مهر(مصادف با29سپتامبر) با موضوع استفاده از راههایی برای شناخت قلب و حفاظت از آن برگزار می شود، گفت : "USE KNOW" "شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالمتر" به عنوان شعارملی درنظر گرفته شده است و پیام اصلی"شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی ، از قلب خودبهتر مراقبت کنید."می باشد.

رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی گفت: دردنیایی که دانش درباره سلامت قلب محدود است وسیاستگذاری های مناسب به میزان کافی برای سلامت قلب وجود ندارد .هدف ازبین بردن موانع موجود وتوانمندسازی افراد برای کنترل سلامتی خودشان است.زیرا وقتی بیشتر بدانیم بهتر می توانیم از قلب خود مراقبت کنیم.

او با توجه به اینکه عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی و دیابت مشترک است بیان کرد:  در نظر است امسال درفاصله زمانی روزجهانی قلب( 7مهر) تاروزجهانی دیابت (22آبان) اقداماتی برای اطلاع رسانی، آموزش و غربالگری در قالب بسیج اطلاع رسانی و آموزشی انجام شود و دانشگاه علوم پزشکی اراک همانند دانشگاههای سراسر کشور در حال اجرای برنامه خطرسنج سکته های قلبی و مغزی درافراد میانسال و سالمند می باشد(گروه سنی 30 سال به بالا) و توصیه به انجام خطرسنجی افراد گروه هدف می شود.(سالیانه یکبار)
 

میرشفیعی بیان کرد:  بیش از90%درصد افراد  مراجعه کننده جهت خطرسنجی با سطح خطر کمتراز10% درصد و بیش از  30 درصد افراد باسطح خطر مبتنی بر سابقه بیماری قلبی 2.5% در سال 1401 شناسایی شدند.

کلید واژه ها: قلب سلامت قلب قلبی بیماری قلبی بیماریهای قلبی قلبی عروقی عروقی بیماری قلبی عروقی بیماریهای قلبی عروقی بیماری


( ۱ )

نظر شما :