موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۴ کد : ۳۸۰۷۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۳۴۷
مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی گفت: این واکسن بی خطر و موثر است و عوارض جانبی کمی دارد. شایع ترین عوارض جانبی درد، قرمزی و تورم در محل تزریق و گاهی تب، سردرد یا درد عضلانی است. این عوارض معمولاً خفیف هستند و در عرض چندروز از بین می روند.
موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر فراهانی مدیر گروه بیماری های واگیر بیان کرد: تزریق واکسن آنفلوانزا در گروههای شیرخواران با سن کمتر از ۶ماه، افراد دارای سابقه واکنشهای آلرژیک شدید نظیر آنافیلاکسی به واکسن آنفلوانزا و یا هریک از اجزای واکسن تا ۷ روز پس از واکسیناسیون قبلی می باشد. 
او بیان کرد: در برخی گروهها واکسن آنفلوانزا باید با احتیاط و با تجویز و تحت نظر پزشک مصرف شود . که این گروه ها عبارتند از: افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ( بروز کهیر شدید، تغییرات قلبی عروقی و افت فشارخون، دیسترس تنفسی، بروز علائم گوارشی و واکنشهای نیازمند دریافت اپی نفرین یا مداخلات اورژانسی طبی بعنوان واکنشهای آلرژیک شدید یا حساسیت شدید تعریف می شوند) این افراد باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن نمایند و پس از دریافت واکسن بمدت نیم ساعت تحت نظرپزشک قرار داشته باشند. واکسن ایرانی فلوگارد در افرادی که حساسیت به تخم مرغ دارند مشکلی ایجاد نمیکند . 
مدیر گروه بیماری های واگیر با بیان اینکه افرادی که دارای سابقه آلرژی خفیف به تخم مرغ می باشند(خارش و کهیر خفیف) میتوانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند توصیه نمود که این افراد بعد از دریافت واکسن بمدت حداقل ۱۵ دقیقه در حالت نشسته یا خوابیده به پشت تحت نظر قرار گیرند .
افراد دارای سابقه بیماری گیلن باره در طی ۶هفته پس از دریافت واکسن آنفلوانزای قبلی هم نباید واکسن آنفولانزا دریافت کنند .
و همچنین افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب واکسیناسیون را تا زمان بهبودی حال عمومی به تعویق بیاندازند.
دکتر شمسی فراهانی با بیان اینکه افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید 19 تا زمان رفع علایم بیماری (حداقل۲هفته) مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نمی باشند ذکر کرد: اندیکاسیون های موارد مصرف و موارد منع واکسیناسیون آنفلوانزا در این گروه همانند افراد فوق الذکر می باشد و افرادی که در معرض تماس با افراد مثبت از نظر کووید و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از بیماری کووید می باشند ،پس از اتمام مدت زمان (قرنطینه / ایزولاسیون) حداقل دو هفته و به شرط نداشتن علائمی به نفع بیماری کووید می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند. 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

دوشنبه  10  مهر ماه 1402
 

کلید واژه ها: واکسن دریافت واکسن واکسن آنفلوانزا افراد افراد دارای دریافت بیماری بیماری کووید آنفلوانزا دارای


نظر شما :