پیام سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به‌ مناسبت روز جهانی کاهش خطر بلایا

۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۶ کد : ۳۸۲۹۱ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۴
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در پیامی به‌مناسبت «روز جهانی کاهش خطر بلایا»، با اشاره به میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت در ایران براساس آمار موجود، از مسئولیت پیشگیری و آمادگی در برابر مخاطرات به‌عنوان یک مسئولیت فردی، اجتماعی، سیاسی و … یاد کرده است که همه افراد و سازمان‌ها مکلف به پذیرش آن در سطح مربوط به خود هستند.
پیام سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک به‌ مناسبت روز جهانی کاهش خطر بلایا

به گزارش وب دا مرکزی، دکتر «اردلان زیلابی»، رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی در این پیام، کاهش خطر بلایا را نیازمند مشارکت فعال جامعه در همه سطوح دانسته و بر عزم ملی و سیاسی در راستای مدیریت خطر بلایا، به‌عنوان تنها راهکار موثر در این حوزه، تاکید کرده است.

متن پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی 
روز جهانی کاهش خطر بلایا " نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی پس از فراخوان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعیین یک روز با هدف ارتقای فرهنگ جهانی آگاهی از خطر و کاهش بلایا تعیین شد و پس از آن هر سال ۱۳ اکتبر به‌عنوان روز بین‌المللی کاهش خطر بلایا گرامی داشته می‌شود، شعار مربوط به سال 2023 نیز به‌عنوان  تلاش برای رفع نابرابری برای آینده ای تاب آور تعیین شده است.

توسعه پایدار بدون در نظر داشتن رویکرد کاهش خطر بلایا امکان‌پذیر نمی‌باشد، شواهد نشان می‌دهد در همه کشورها مواجهه افراد و سرمایه‌ها در برابر بلایا بسیار سریع‌تر از کاهش آسیب‌پذیری صورت گرفته است در نتیجه خطرات جدیدی به وجود آمده و خسارات ناشی از بلایا به‌طور مستمر افزایش‌یافته است.

مخاطراتی نظیر زلزله، سونامی، گردباد و سیل، سالانه حدود ۳۳۰-۲۵۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی به دنبال داشته که تا سال ۲۰۳۰ این خسارت حدود ۴۱۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، از جنبه خسارات انسانی نیز صرف‌نظر از صدمات فیزیکی، در بین سال‌های ۲۰۱۲- ۱۹۸۰ سالانه معادل ۴۲ میلیون سال عمر از دست رفته ناشی از مخاطرات اتفاق افتاده که بیش از ۸۰ درصد آن در کشورهای با درآمد پایین و متوسط بوده است.

ارتقای روز افزون توان علمی و آموزشی انسان در دنیای معاصر باعث جلوگیری از حوادث ناگوار و زیانبار طبیعی است و  ایران تاکنون ۳۴ نوع از حوادث را تجربه کرده و همه ساله بر اثر وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه خسارت و تلفات جانی و مالی بسیاری را متحمل می‌شود، بنابراین درک درست وقایع و پدیده‌های طبیعی منجر به پیش بینی، پیشگیری و تقابل منطقی و درست با آنها خواهد شد.  بررسی آمار وقوع مخاطرات در ایران نیز نشان‌دهنده میزان بالای وقوع مخاطرات طبیعی و انسان ساخت می‌باشد که این موضوع به علت موقعیت جغرافیایی و خصوصیات توپوگرافیک و آسیب‌پذیری سازه‌ای و غیر سازه‌ای بوده که منجر به مرگ، صدمات و سایر پیامدهای سوء سلامتی می‌شود.
تجربه پاندمی کووید ۱۹ نیز به ما آموخت که اگر بخواهیم برای مدیریت مخاطرات موفق عمل کنیم، باید دست در دست هم و با مشارکت عمومی با این بیماری منحوس مبارزه کنیم، اگر چه برنامه‌های مستقل و جزیره‌ای هم در این خصوص کارایی دارند ولی بدون شک سرعت و اثر بخشی کافی را در کاهش خطر بلایا نخواهند داشت و حرکت به سمت آینده تاب آور را با چالش مواجه خواهد کرد.
امیدوارم با رویکرد پیش فعال و متناسب با اهداف ملی و بین الملی در حوزه کاهش خطر بلایا و با نظر داشتن هدف اعلام شده سال 2023 بتوانیم گامی موثر در سایه رفع نابرابری ها جهت مدیریت و کاهش خطر بلایا برداریم.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علم پزشکی اراک

 

جمعه 21 مهر ماه 1402 

 

کلید واژه ها: بلایا خطر بلایا کاهش خطر بلایا خطر کاهش خطر کاهش سال مخاطرات روز


نظر شما :