گرامیداشت هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعات(۲ الی ۹)آبانماه با شعار سواد رسانه ای واطلاعاتی درفضای مجازی اولویتی برای همه از سوی دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت ابلاغ شد.

۰۳ آبان ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۹ کد : ۳۸۶۴۸ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۵۱
سواد رسانه ای یا Media Literacy نوعی تکنیک عملی و مهارت بسیار ویژه است که در عصر حاضر یکی از مهمترین آموزش‌ها در جهان تلقی می‌شود. سواد رسانه ای به فرد این توانایی را می‌دهد که تحلیل مناسبی از مطالب منتشر شده در انواع شبکه‌های رسانه ای را داشته باشد.
گرامیداشت هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعات(۲ الی ۹)آبانماه با شعار سواد رسانه ای واطلاعاتی درفضای مجازی اولویتی برای همه از سوی دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت ابلاغ شد.

به گزارش وب دا مرکزی، مشایخی رییس گروه آموزش و ارتقا سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سواد رسانه به عنوان یک رشته آموزشی در چهل سال اخیر در دنیا ایجاد شده است.اهمیت واژه سواد در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته.کانادا اولین کشوری بود که در نظام آموزشی خود رشته سواد رسانه را به صورت رسمی در نظام آموزش و پرورش خود پذیرفت. 
هم اکنون در بسیاری از کشور ها مانند استرالیا، آمریکا، ژاپن و… نیز سواد رسانه به عنوان رشته‌ای مجزا و پر مخاطب تدریس می‌شود.کشور‌هایی مانند اتریش، سوئد، ایتالیا، یونان، سوئیس و دانمارک نیز در حال توسعه نظام آموزشی خود در این رشته کاربردی می باشند. 
سواد رسانه‌ای مجموعه چشم اندازهایی است که فرد برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای به کار می گیرد. سواد رسانه ای یکی از انواع سواد هاست که بیشتر با سوادهای دیداری و تحلیلی و اینترنتی در ارتباط است. با ایجاد و گسترش رسانه‌های سمعی و بصری، این مفهوم به وجود آمد و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، دارای مفاهیم و ابعاد گسترده‌تر و پیچیده‌تری شد.. 
امروزه با گسترش هزاران شبکه رسانه‌ ای، اخبار و مطالب با کسری از ثانیه در جهان منتشر می‌شود. نوع کیفیت بیان رسانه بسیار اهمیت دارد. اگر مطلبی یا سخنی با شدت کم یا زیاد منتشر شود می‌تواند تبعات زیادی داشته‌باشد که مرزهای کشورها را می‌تواند جابه جا کند. 
در این بین اگر افراد جامعه سواد رسانه ای نداشته باشند، قدرت تشخیص واقعیت را ندارند و می‌توانند تحت تاثیر شایعات کذب، دچار هیجانات زود گذر شده و تصمیمات بی نهایت سطحی را بگیرند. این نوع تصمیمات می تواند صدمات زیادی به ساختار جامعه و امنیت مردم وارد کند. 
حتی در جریان وقوع حادثه‌ای، نوع زاویه‌ای که رسانه به آن می‌پردازد می‌تواند در نوع موضعی که مردم می‌گیرند، نقش بسزایی داشته باشد.رسانه قدرت این را دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت، اخبار و مطالبی را منتشر کند و این هنر و تشخیص مخاطب است که بتواند واقعیت را از شایعه تشخیص دهد. 
 
گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی_ معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

سه شنبه ۲ آبان ماه ۱۴۰۲
 

کلید واژه ها: رسانه سواد رسانه سواد نوع رشته منتشر آموزشی


نظر شما :