پیام دکتر جواد نظری بمناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۲ کد : ۳۸۷۴ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۹۴
پیام دکتر جواد نظری بمناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه ای
‍ روز ۲۸ آوریل (هشتم اردیبهشت) از سوی سازمان بین‌المللی کار(ILO) به عنوان روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی World Day for Safety and Health at Work نامگذاری شده‌است و شعار امسال با عنوان: آینده کاری ایمن و سالم؛ ضرورت توجه بیشتر به سلامت شاغلین را در تمام زمینه های کاری بیان می نماید. 
بهداشت حرفه ای علم و فنی است که با پیش بینی، شناسایی، ارزیابی و کنترل عوامل مخاطره زای شغلی در جهت تامین، حفظ و ارتقای بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کارکنان در چهار بخش کشاورزی، معدن، خدمات و صنعت  تلاش می کند. انجام این مهم با استناد به بند 2 ماده یک قانون تشکیلات و وظایف وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و ماده 85 قانون کار و تبصره 1 ماده 96 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و از طریق بازرسی از محیط های کار توسط بازرسان بهداشت حرفه ای انجام می گردد.
  طی سالهای اخیر با پیگیری های صورت گرفته  در حوزه بهداشت استان مرکزی، در جهت افزایش چتر نظارتی و پوشش های بازرسی کامل با جذب و بکار گیری 19 نفر کارشناس بهداشت حرفه ای ، نیروهای فعال در این حوزه در شهرستان های تابعه مرکز بهداشت استان مرکزی به 42 کارشناس افزایش یافته است  که  منجر به  افزایش پوشش بازرسی به 5/79  درصد شده است و پوشش معاینات شاغلین به 76 درصد در سال 97 ارتقا یافته است.
 در سال گذشته تعدادی ازکارشناسان بهداشت حرفه ای مراکز تابعه تحت پوشش مرکز بهداشت استان مرکزی  مجهز به کیت های بازرسی شامل دستگاه صدا سنج و نورسنج  جهت افزایش کیفیت بازرسی شده اند. همچنین در  تمامی واحد های کاری مشمول کارشناس بهداشت حرفه ای آموزش دیده مستقر شده و پیگیری لازم و مستمر در این خصوص اعمال می گردد.
لازم به ذکر است  با حمایت و  نظر مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت  آزمایشگاه  رفرانس منطقه ای با تحت پوشش قرار دادن استانهای همجوار و دانشکده های ساوه و خمین جهت کنترل کیفی سنجش ها و نظارت بهینه  در دستور کار این معاونت قرار گرفته و در حال حاضر دو دستگاه آنالیز GC  و اتمیک جهت آزمایشگاه رفرانس از سوی مرکز سلامت به این استان تحویل شده است. پروژه ساختمان این آزمایشگاه  در منطقه  اراک با مساحتی بالغ بر 400 متر مربع  جهت اعتبار بخشی خدمات بهداشت حرفه ای ارائه شده به کارگاهها و واحد های صنعتی انجام  شده  است که  در سال جاری  به بهره برداری می رسد. ضمن اینکه هماهنگی های لازم و پیگیری جهت راه اندازی کلینیک طب کار دولتی در حال انجام است. همچنین سامانه 190 بصورت شبانه روزی آماده دریافت شکایت های با  گرایش بهداشت کار می باشد.
اینجانب فرا رسیدن این روز را به  همکاران ارجمندم در گروه مهندسی بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت استان و شهرستانهای تابعه  که بخش بزرگی از برنامه های بهداشت حرفه ای در استان مرکزی را برنامه ریزی و هدایت میکنند، کارشناسان بهداشت حرفه ای صنایع که بازوان پر توان مراکز بهداشت در راستای اجرای سیاستهای وزارت بهداشت می باشند ، اعضای هیئت علمی ، دانشجویان و نیروهای جوان که سرمایه های بالقوه این رشته اند،  کارفرمایان  و تمام گروههای سلامت شغلی تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم با تلاش این عزیزان شاهد ارتقای  سلامت کارگران وشاخص های بهداشتی  در سطح استان و کشور باشیم.
 دکتر جواد نظری
معاون بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی

کلید واژه ها: ازمایشگاه رفرانس عوامل مخاطره زای شغلی


( ۲ )

نظر شما :