پیام معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبت هفته ملی دیابت

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۳ کد : ۳۹۰۷۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۰۸
سرپرست معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی، به مناسبت هفته ملی دیابت پیامی صادر کرد.
پیام معاون بهداشتی دانشگاه به مناسبت هفته ملی دیابت

به گزارش وب دا مرکزی؛ دکتر زیلابی گفت: طی سالهای اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، بیش از 537 میلیون نفر از مردم 20 تا 79  سال جهان مبتلا به دیابت هستند پیش بینی می شود تا سال 2030 تعداد بیماران بالغ بر 643 میلیون نفر شود، بیش از 1.2 میلیون کودک و نوجوان در سراسر دنیا مبتلا به دیابت نوع یک هستند، در هر 5ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خودرا از دست می دهند.

درکشورما حداقل 14.15درصد جمعیت بالای 25سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعدادشان بیش از 7.5میلیون نفر برآورد می شود و در استان مرکزی شیوع دیابت 14.63درصد می باشد که حداقل 75 درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند .

 با توجه به اینکه  تشخیص زود هنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری بسیار حائز اهمیت است، همگام با برنامه پویش اجرای بسیج ملی غربالگری و بیماریابی بیماریهای دیابت و فشارخون بالا ، اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت ( 20 لغایت 26 آبان ماه)  انجام خواهد شد که انتظارمی رود مراقبان سلامت در فراخوان جمعیت هدف بر اساس بسته خدمتی دیابت در راستای تشخیص به موقع دیابت و پیشگیری از بروز عوارض تلاش کنند.

   14 نوامبر  مصادف با 23 آبان ماه با شعار دیابت :شناخت خطرات ،اقدام موثر  این فرصت را فراهم می آورد تا از طریق آموزش عموم مردم و بخصوص افراد بالای 18 سال، بتوان گامهای مهمی در جهت ارتقاء آگاهی عمومی و تشویق افراد، خانواده و جوامع برای خود مراقبتی در جهت پیشگیری از بروز بیماری، درمان مناسب و پیشگیری از بروز عوارض برداشت.

همچنین کلیه افراد 18 سال به بالا می توانندجهت اندازه گیری قندخون ناشتا بصورت رایگان به پایگاه سلامت محل سکونت خود مراجعه نمایند.

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

جمعه 19 آبان ماه 1402

کلید واژه ها: دیابت بیماری دیابت بیماری پیشگیری پیشگیری عوارض افراد عوارض سال


نظر شما :