نوزادان نارس، کودکان سالم

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۴:۳۳ کد : ۳۹۲۹۷ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۱۴۲
تولد برای همه یک واقعه زیبا و شگفت آور است . وقتی نوزادی متولد می شود لحظات صمیمی و پر هیجانی برای خانواده رقم می خورد . اما این واقعه ممکن است گاهی خطرناکترین پدیده ای باشد که خانواده در طول زندگی با آن روبرو می شود .
نوزادان نارس، کودکان سالم

به گزارش وب دا مرکزی، سرپرست معاونت بهداشتی گفت: بیش از 90 درصد نوزادان ، مرحله گذار از زندگی داخل رحمی به خارج رحمی را با آرامش کامل پشت سر میگذارند  و مهم است که این لحظات صمیمی و خاطره انگیز را در این 90 درصدی که تولدشان بدون مشکل و به سلامتی اتفاق افتاده ،آشفته نسازیم .

با ارائه مراقبت صحیح و استاندارد در دوره نوزادی، فرصت رشد و تکامل مطلوب نوزاد که حق طبیعی اوست فراهم می گردد . مهم ترین زمان شکل گیری شخصیت افراد، برقراری ارتباطات عاطفی صحیح و حفظ سلامت جسم و روان کودک ، دوران نوزادی بویژه در ساعت اول تولد است . به همین دلیل است که شروع مراقبت صحیح و اصولی از نوزاد از بدو تولد بسیار حائز اهمیت می باشد و ارائه مراقبت مطلوب به نوزاد سبب داشتن جامعه سالم ، کاهش هزینه های مراقبتی و درمانی در تمام سنین کودکی و حتی سایر دوران های سنی گردیده ،در نتیجه سرمایه های اجتماعی را افزون تر خواهد نمود .

او بیان کرد: به نوزادی نارس گفته می‌شود که قبل از هفته ۳۷ بارداری یا ۳۷ هفته پس از نخستین روز آخرین قاعدگی، متولد شود. اگرنوزادی بین هفته ۳۲ تا ۳۴  بارداری یا کمتر از ۳۲ هفته بدنیا اید، ضروری است در بخش مراقبت ویژه نوزادان بستری شود؛ زیرا این نوزادان نارس در عملکرد دستگاه‌های بدن با وجود شکل‌گیری کامل، دچار اختلال هستند.

زیلابی گفت: علل تولد نوزاد نارس اغلب معلوم نیست. با این حال تولد نوزاد نارس در میان زنان کم سن و زنان میانسال که مراقبت پیش از بارداری دریافت نکرده اند بیشتر است. تولد نوزادان نارس در زنانی که مراقبت کافی در طول بارداری نداشته اند، جنین های چندقلو و زنانی که تغذیه نامناسب در بارداری داشته اند بیشتر است.همچنین در زنانی که در طول دوران بارداری به عفونت واژن، عفونت دستگاه ادراری و بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند، احتمال به دنیا آوردن نوزاد نارس بالا می رود.ابتلا مادر به بیماریهایی مانند دیابت بیماریهای کلیوی و فشارخون بالا احتمال زایمان زودرس را افزایش می دهد . سیگارکشیدن و مصرف مواد مخدر نیز احتمال تولد نوزاد نارس را بیشتر می کند.

سرپرست معاونت بهداشتی عنوان کرد: نخستین خطری که نوزاد نارس را در بدو تولد تهدید می‌کند، نارسی ریه‌ها و عدم تنفس موثر است که با پیشرفت‌هایی که طی دو دهه اخیر در درمان این نوزادان انجام شد، احتمال بقای این نوزادان بیشتر شده است و مشکل دیگر،  عدم تکامل سیستم‌های دفاعی بدن علیه عفونت‌ها است، مراقبت از نظر پیشگیری عفونت مهم بوده و مادران نوزاد نارس باید با شستن مکرر دست‌ها و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از انتقال عفونت به نوزادشان جلوگیری کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: احتمال ابتلا به مشکلات شنوایی و بینایی در نوزاد نارس بیشتر است. در نوزاد نارس زیر ۳۴ هفته، عروق شبکیه چشم تکامل کافی پیدا نکرده و چنانچه درمان به موقع انجام نشود، احتمال نابینایی دائمی وجود دارد،  بنابراین همه نوزادان نارس کمتر از ۳۴ هفته باید از نظر تکامل عروق شبکیه چشم مورد معاینه قرار گیرند و در صورت مشکل، سریع‌تر اقدام درمانی لازم انجام شود.

او ذکر کرد: امروزه برای حمایت بیشتر نوزادان و همچنین افزایش توانمندی مادران در نگهداری نوزاد نارس، ساعاتی از روز را نوزاد در حالی که کنترل می‌شود، مراقبت آغوشی یا مراقبت کانگرویی دریافت می‌کند و این هم‌آغوشی که از طریق تماس پوست با پوست  انجام می‌شود به ارتباط عاطفی بیشتر و بهتر مادر و نوزاد و همچنین تکامل عصبی بهتر نوزاد کمک می‌کند.

این شیرخواران پس از ترخیص تا چندین ماه باید تحت مراقبت و کنترل باشند تا از رشد طبیعی آنها اطمینان حاصل شود، نیاز است نوزادان مذکور، قطره آهن و مولتی ویتامین را مانند سایر نوزادان دریافت کنند و طبق برنامه کشوری برای آنها واکسیناسیون انجام شود.

هدف از تغذیه نوزاد نارس آن است که رشد نوزاد با همان روند داخل رحمی ادامه یابد، با تاکید براین مساله رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: در نوزاد نارس رفلکس مکیدن از هفته 23 داخل رحمی وجود دارد اما هماهنگی بین مکیدن و بلعیدن از هفته 34 بارداری برقرار می شود . نیاز های تغذیه ای نوزادان نارس با نوزادان رسیده (ترم) تفاوت دارد بطوری که به انرژی و پروتءین بیشتری نیاز دارند از طرفی هضم و جذب چربی در آنها کامل نیست. ترکیب شیر مادر نوزاد نارس متناسب با نیازهای این نوزادان است.بهترین تغذیه برای نوزاد نارس شیر مادر خودش است .

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

کلید واژه ها: نوزاد تولد نوزاد نوزاد نارس نارس نوزادان نارس تولد نوزاد نارس نوزادان مراقبت هفته تولد


( ۲ )

نظر شما :