همایش ملی روز ایمنی و بهداشت حرفه ای ، فرهنگسرای شهر ،۱۰ اردیبهشت ماه

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۵ کد : ۳۹۳۲ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۷۰۶
همایش ملی روز ایمنی و بهداشت حرفه ای ، فرهنگسرای شهر ،۱۰ اردیبهشت ماه

دکتر نظری در همایش ملی روز ایمنی و بهداشت حرفه ای گفت : سازمان ILOهرساله شعارهای به رسم سالانه برای حفظ سلامت و محیط کار در نظر می گیرند که امسال آینده کاری سالم و ایمن را در نظر گرفته اند که نشاندهنده آینده نگری این سازمان نسبت به بحث های بهداشت حرفه ای است . بهداشت حرفه ای یکی از معلول های است که عوامل مختلفی از سطوح دانشگاهی تا سازمان های مختلف، کارفرمایان ، کارشناسان بهداشت حرفه ای چه در سیستم دولتی و چه در سیستم خصوصی را شامل می شود. بعنوان یکی از ضروریات جامعه باید بتوانند سلامت فردی را که بعنوان یک کارگر در مجموعه کارخانه یا کارگر فعالیت می کند را تامین کنند . ما که ادعا داریم بعنوان متولیان سلامت جامعه مشغول فعالیت هستیم، همواره باید به شاغلین در محیط کار توجه ویژه داشته باشیم چون این بزرگواران در پیشبرد اهداف جامعه و در جهت اینکه ما زندگی بهتری داشته باشیم انجام وظیفه می کنند و حفظ سلامت آنان وظیفه ماست و باید آینده نگری لازم را داشته باشیم .
وی  بیان کرد :  علمی ترین و پرتلاش ترین نیروهای که در بهداشت فعالیت دارند همکاران بهداشت حرفه ای هستند این کار بسیار علمی و تخصصی است . در بسیاری از رشته های بهداشت می توانیم چند پیشگی داشته باشیم اما در بهداشت حرفه ای بسیار سخت است که بخواهیم از سایر نیروها استفاده کنیم و این تخصصی بودن رشته بهداشت حرفه ای جلوه ویژه ای به فعالیت ها در جهت حفظ سلامت کارگران می دهد . معاونت بهداشتی سعی کرده است وظایف خود را در راستای امورات بهداشت حرفه ای به انجام برساند و هم اکنون برنامه های متنوعی در این راستا دارد . ما دوتا پتانسیل در راستای بهداشت حرفه ای داریم .
 1 - نیروهای کارشناس بهداشت حرفه ای که در مجموعه بهداشت فعالیت دارند. 
 2 - بخش عمده نیروها در بخش خصوصی و در اختیار کارفرمایان انجام فعالیت می کنند .  که این نیروها از ابتدا خوب ساماندهی شدند که اگر می خواستیم این حجم عظیم از کارگران را توسط بخش دولتی ساماندهی کنیم بدنه دولت سنگین تر می شد و کار به گونه ای که امروز انجام شده ، به سرانجام نمی رسید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: یکی از مسائلی که کارشناسان بهداشت حرفه ای و کارفرمایان باید به آن توجه کنند بحث معاینات سلامت شغلی و نظارتی که برآن صورت می گیرد می باشد .  کنترل عوامل زیان آور یکی از مسائلی است که در استان ما و در کل مجموعه کشور مغفور مانده و باید منبعد به آن توجه ویژه ای داشته باشیم . ما بعنوان معاون بهداشت استان تصمیم گرفته ایم در حوزه تحول سلامت که در تمام زمینه های بهداشت توسعه داشته ایم در حوزه بهداشت حرفه ای هم توسعه بیابیم. در دوسال گذشته تعداد کارشناسان بهداشت حرفه ای که با ما همکاری داشته اند از 19 نفر به 42 نفر افزایش یافته است.به تبع آن سعی کرده ایم شاخص های خودمان را افزایش دهیم . ارتقاء پوشش بازرسی به نزدیک 80%  ، پوشش معاینات شغلی به 74% ، کمیته های حفاظت فنی و  بهداشت کار فعال 84% که آمارهای قابل قبولی نسبت به آنچه که در سطح کشور وجود دارد است . 10% هم شاخص های کارگاه های دارای تشکیلات و خدمات بهداشت حرفه ای، 26% در بحث شاغلین بهره مند از خدمات اندازه گیری و کنترل عوامل زیان آور، پوشش کارگاه های کشاورزی به 82% در سال 97 افزایش دادیم . این نتیجه زحمت همه عزیزان معاونت بهداشتی با کمک کسانی است که در بخش خصوصی فعالیت می کنند .
وی در پایان به تشریح کارهای معاونت بهداشت در زمینه بهداشت حرفه ای پرداخت : 
۱_ تهیه و جذب یک دستگاه شیمیایی آنالیز GC و جذب اتمی برای یک آزمایشگاه رفرانس که چندتا استان را پوشش می دهد که سه سال پیش مبلغ این دستگاه معادل یک میلیارد تومان بود . که این آزمایشگاه هم ساوه، خمین و چند استان همجوار می توانند از خدمات این آزمایشگاه بهره مند شوند . این آزمایشگاه در ساختمانی به مساحت 400 مترمربع با هزینه کرد 500 میلیون تومان ایجاد شده است که دستگاه ها توسط شرکت های مربووطه نصب شده است که قرار است خدمات قابل قبول آزمایشگاهی بهداشت حرفه ای را ارائه بدهد .تصمیم به ایجاد یک واحد طب کار دولتی در مجاورت این آزمایشگاه داریم .
۲_ کارخوب دیگه ای که واحد بهداشت حرفه ای استان پیگیری می کند سامانه 190 است این سامانه هم توسط همکاران بهداشت حرفه ای ، هم همکاران بهداشت محیط و هم سایر همکاران قابل بهره مندی است . هم کارفرمایان و هم کارگران هرگونه شکایتی در خصوص بهداشت حرفه ای مجموعه وجود داشته باشد می توانند از طریق سامانه 190 اطلاع رسانی کنند . این سامانه توسط وزارت هدایت و رهبری می شود و امکان دستکاری در آن وجود ندارد و نظارت می شود . در زمان مشخصی باید شکایات رسیدگی و پاسخ داده شود .

کلید واژه ها: کمیته های حفاظت فنی آزمایشگاه رفرانس سامانه 190


نظر شما :