پیام دکتر زیلابی معاون بهداشتی بمناسبت روز جهانی داوطلبان سلامت( ۵دسامبر ) مصادف با ۱۴ آذرماه

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳ کد : ۳۹۸۸۳ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۶۶
پیام دکتر زیلابی معاون بهداشتی بمناسبت روز جهانی داوطلبان سلامت( ۵دسامبر ) مصادف با ۱۴ آذرماه

چهاردهم آذر ، روز جهانی داوطلب، شکوه مشارکت اجتماعی برای سلامت همنوعان و بهترین فرصت برای توسعه فرهنگ فعالیتهای داوطلبانه و مشارکت مردمی در عرصه سلامت می باشد.داوطلبان سلامت، افرادی هستند که بدون هیچ گونه چشمداشتی فقط بخاطر عشق و انسانیت، رضای الهی و حس مسوولیت پذیری در برابر جامعه مانند پل ارتباطی بین مسوولان بهداشتی و مردم عمل می کنند.پنجم دسامبر برابر 14 آذرماه درسراسر دنیا به عنوان روز جهانی داوطلب  نامیده شده است؛ و درایران این روز،  فرصتی است برای طرح برنامه های داوطلبان سلامت، ارزشیابی فعالیت و قدردانی از کار ارزشمند آنان.
شعار امسال روز جهانی داوطلبین سلامت درایران  " داوطلبان سلامت تار و پود مردمی سازی سلامت ""  تعیین شده است.میلیون ها داوطلب سلامت در سراسر جهان و بیش از 4۰۰ هزار داوطلب سلامت در ایران فعالیت دارند، در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در حال حاضرحدود 16233 داوطلب سلامت محله  239360 خانوار را تحت پوشش برنامه های آموزشی و بهداشتی قرار دادند.
داوطلب سلامت ( رابط سلامت محله) فردی است که به صورت افتخاری وبدون چشمداشت با مراکز، پایگاه سلامت و خانه بهداشت همکاری می کند و با کمک همکاران مراقب سلامت ، از بین همسایگان و افراد محله محل سکونت خود خانوارهایی را زیرپوشش می گیرد.
داوطلب سلامت در کلاس های آموزشی که به صورت هفتگی در مراکز، پایگاه ها و خانه بهداشت توسط مربیان برگزار می گردد، شرکت می کند و پس از آموختن مطالب و فعالیت های بهداشتی، آموخته های خود را به خانوارهای تحت پوشش منتقل می کند و باعث تغییر نگرش و عملکرد مردم و بهبود شرایط زندگی آنها می شود.ازآنجایی که بهترین محل آموزش جامعه، مکانی است که مردم در آن حضور دارند ، رابطان بهداشت در زندگی طبیعی و روزمره خود در محله، در دید و بازدیدهای محلی، مراسم مذهبی، مساجد، انجمن ها، مدارس حتی موقع خرید مایحتاج عمومی از فرصت استفاده می کنند و به آموزش مردم می پردازند.
داوطلب سلامت محله، با کمک و همیاری خود مردم، در برنامه ریزی و رفع مشکلات بهداشتی و ارتقاء سطح سلامت منطقه تلاش می کند و همچون حلقه محکمی ارتباط مسوولان بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می کند. بدیهی است جلب مشارکت جامعه در توسعه تعمیق برنامه های نظام سلامت و توسعه و ترویج الگوی زندگی و رفتارهای سالم نیاز به حمایت مسوولان از برنامه و بالابردن انگیزه داوطلبان سلامت دارد.
افرادی که علاقمند هستند در سرنوشت سلامت جامعه خود سهیم باشند و قسمتی از مسوولیت انسانی و خداپسندانه ارتقا سلامت جامعه را به عهده بگیرند با داشتن شرایط زیر می توانند با مراجعه به مراکز جامع سلامت (پایگاه های سلامت/خانه های بهداشت) محل سکونت خود نسبت به انجام ثبت نام و دریافت آموزش های لارم اقدام نمایند تا به عنوان داوطلب سلامت با مراکزبهداشت  همکاری نمایند.
شرایط ثبت نام وعضویت افراد را بدین شرح می باشد:افراد دارای سن  18 سال به بالا که  علاقه مند به فعالیت های اجتماعی بوده وحداقل  دارای 8 کلاس وبیشتر تحصیلات داشته و متاهل باشد( البته در مناطق روستایی، حاشیه شهر و مناطق محروم داشتن 5 کلاس تحصیلات نیز مکفی است ) که با رضایت مندی سرپرست خانواده در انجام فعالیت های داوطلبانه ،آمادگی و وقت کافی جهت حضور در دوره های آموزشی سبگ زندگی سالم را دارد.
داوطلبان سلامت محله با تشکیل گرو ه های مختلف آموزشی از جمله  آموزش وحمایت از زنان باردار ومادران شیرده جهت رفع مشکلات شیردهی آن ها وآموزش وپیگیری در بیماری سل،پیشگیری وکنترل فشارخون ودیابت و...در سطح  خانه ومحله ها فعالیت می نمایند .
علاوه براین در اجرای گام چهارم بسیج ملی کنترل اپیدمی کووید-19 به شیوه محله و خانواده محور مبتنی بر برنامه " هر خانه یک پایگاه سلامت " و همچنین به عنوان نمایندگان و پیوند دهندگان تیم سلامت خانواده و نظام ارجاع با خانواده ها در جمعیت تحت پوشش و تقویت تمام برنامه های کلیدی معاونت بهداشت مشارکت داشته اند و در این راستا ما درحوزه معاونت بهداشتی قدردان همه تلاشهای داوطلبین سلامت میباشیم و روز داوطلب را تبریک و تهنیت می گویم . همچنین از زحماتت مربیان مجری برنامه ، مراقبین سلامت ، بهورزان و کارشناسان جلب مشارکت مردمی وآموزش سلامت که دراین برنامه همکاری میکنند تشکر می نمایم.
 

کلید واژه ها: سلامت داوطلب سلامت داوطلبان سلامت پایگاه سلامت سلامت محله داوطلب برنامه محله جامعه فعالیت


نظر شما :