پیام دکتر زیلابی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسب فرارسیدن" ۵ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی"

۰۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۴۰۵۰۰ اصلی معاونت بهداشتی
تعداد بازدید:۴۵
پیام دکتر زیلابی معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی به مناسب فرارسیدن" ۵ دی ماه روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی"

آن چیزی که همواره اثرات بلای طبیعی و حوادث را افزایش میدهد و  باعث آسیب به مردم میشود. عدم درک خطر و آگاهی  و باور نسبت به خطرات بالقوه و در پی آن نبود برنامه ریزی و هدف گذاری جهت پیشگیری و آمادگی جدی  در مواجه با اینگونه مخاطرات است.

به گزارش وب دا مرکزی، حوادث و بلایای بزرگ و مرگبار در سرزمین ما قدمتی به ازای تاریخ دارد. مخاطرات زلزله، سیل، همه گیری بیماری ها، خشکسالی و... همواره در پهنه کشور عزیزمان روی داده است. تجربه وقوع زلزله های منجیل، بم، سرپل ذهاب و سیل های ویرانگر استان ما (فراهان،محلات،اراک) و استانهای شمالی، خوزستان همچنین حوادث انسان ساخت همچون حوادث صنعتی (انفجار بازنه ،قرار گیری استان در کوریدور شمال به جنوب  وشاهراه مواصلاتی کشور و بروز تصادفات جاده ای متعدد همچنین بحرانهای زیست محیطی از جمله آلودگی هوا و بیماریهای نوپدید)و ده ها مورد دیگر از بلایا و حوادث طبیعی،انسان ساخت ، نشان داده است که ما چه بخواهیم و چه نخواهیم بلایا تهدید کننده همیشگی زندگی ما انسان ها خواهند بود.

دی ماه هر سال یادآور وقوع زلزله 6/6 ریشتری شهر بم در سال 1382 می باشد که در عرض چند ثانیه هزاران نفر از هموطنان عزیزمان جان خود را از دست داده و خاطرات بسیار تلخ و ناگواری در اذهان ملت ایران شکل گرفت. از آن سال به بعد به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره درگذشتگان این فاجعه غم انگیز و به جهت آگاهی بخشی عمومی و ایجاد شرایط آمادگی مواجهه عامه مردم در برابر بلایا و حوادث و بالابردن ظرفیت آمادگی جامعه، این روز را به عنوان "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی" نامگذاری شده است.

 آن چیزی که همواره اثرات بلای طبیعی و حوادث را افزایش میدهد و  باعث آسیب به مردم میشود. عدم درک خطر و آگاهی  و باور نسبت به خطرات بالقوه و در پی آن نبود برنامه ریزی و هدف گذاری جهت پیشگیری و آمادگی جدی  در مواجه با اینگونه مخاطرات است. باشد تا در این روز فرصتی فراهم گردد که به بلایا و حوادث طبیعی با نگاه دقیق تری نگریسته و با اجرای ویژه برنامه ها و اطلاع رسانی عمومی، فرهنگ و دانش ایمنی را ارتقاء بخشیم

 شعار امسال برای بزرگداشت این روز  "دولت و ملت همدل و همزبان ایمنی ایران اسلامی" انتخاب شده است که نشان می دهد که کاهش خطر بلایای طبیعی بدون حضور همه جانبه و همکاری مردم و مسئولین و با یک صدای واحد و عزمی راسخ امکان پذیر نمی باشد

 در عصر حاضر که مخاطرات مرتبط با تکنولوژی و پیشرفت های صنعتی  حوادث، مخاطرات انسان ساخت نیز به بلایای طبیعی نیز اضافه شده اند باید با اجرای دقیق ۴ فاز مدیریت بحران شامل: ۱_پیشگیری۲_آمادگی۳_مقابله۴_ بازسازی و باز توانی جهت حصول به نتیجه اصلی یعنی «مدیریت کاهش خطر حوادث وبلایا» اقدامات و گامهای موثرتری برداشت. علاوه بر این بدنه خدوم و ایثارگر معاونت بهداشت در سطح ستاد و مراکز تابعه می بایست همواره در طول سال با برگزاری دورهای آموزشی، بازآموزی و برپایی تمارین، مانورهای مرتبط با حوزه مدیریت بحران  آمادگی لازم برای پاسخ مناسب به فوریتها وبلایا طبق دستورالعملهای تیم های واکنش سریع و کتا بEOP در زمان بروز مخاطرات و افزایش تاب آوری جامعه در بلایا و به حداقل رساندن آسیب و خسارات جانی و مالی ناشی از آن ایجاد نماییم.

 آنچه در ارتباط با مواجهه درست با بلایای طبیعی باید در اولویت قرار گیرد افزایش میزان آمادگی و تاب آوری استان شامل؛ ارتقاء زیرساخت ها، توجه بیش از پیش به ایمنی سازه ای، غیر سازه ای و عملکردی کلیه مراکز بهداشتی ارایه دهنده خدمت  افزایش توجه مسئولین و دستگاه های ذیربط به مباحث ایمنی و در نهایت افزایش دانش، نگرش و مهارت های مواجهه با بحران در بین شهروندان عزیز استان می باشد. امید است با توجه به نفوذ خوب رسانه ها در بین مردم و کار قوی رسانه‌ای در استان، شاهد نقش آفرینی هر چه بیشتر اصحاب رسانه در ارتباط با انتقال و انتشار توصیه های ایمنی و بهداشتی در این زمینه برای ارتقاء آگاهی های مردم باشیم.

 

گیتا نادری، خبرنگار وب دا مرکزی- معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

 

 دوشنبه 4 دی  ماه 1402

کلید واژه ها: حوادث بلایا حوادث طبیعی بلایای طبیعی آمادگی افزایش ایمنی مخاطرات


نظر شما :